العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > رومنسيات

الحب هو الحل (الولاد عايزين ايه؟)

رومنسيات


31-12-2009, 09:16 PM
مسعين بالله
 
الحب هو الحل الولاد عايزين ايه؟

النشان دايما بيكون في السواده .. والواد النشانجي .. بيلمحها وهي طايره .. ومن اول نظره .. بتلاقي سن نمله الدبانه .. اسفل منتصف الهدف .. وفي السواده علي طول بتلاقي الهدف في ثانيه بيتشوي بنار الحب .. لاننا جميعا بنموت في دباديب اللحم الابيض .. لكن بقي في حاله الحب النص كم بتلاقي .. نشانجيه بيصطادوا بالنبله زي احمد مظهر في الايدي الناعمه .. والتاني تلاقيه بيصطاد سمك وطالع من البحر مشوي و بالطحينه كمان
زي ثلاثي اضواء المسرح سمير غانم وجورج والضيف احمد .. والتالت تلاقيه طيار وهو مبيشفش اصلا زي عادل امام في فيلم امير الظلام .. حجات كلها ديكور .. وتسليه .. لكن الحب عمره مكان تسليه .. ولا صفقه تجاريه .. علشان كده .. الولاد مش عارفين هما عايزين ايه بالضبط من البنات .. يعني لو سالت شاب تلاقيه هيقلك : 1- من عيله 2- غنيه 3- جميله 4- مؤهل عالي ( ال يعني هو اللي ناجب) 5- متحضره 6- متدينه او علي خلق 7- عندها شقه او تشارك في الاثاث 8- موظفه .. مسمعتش حد بيقول : اريدها انثي .. ودا بيفكرني بواحد سياسي بيدور علي الحب .. وطلب الشروط اللي فاتت دي كلها واكتر .. وهو بيدور اعتقل (ماهو سياسي بقي وغاوي وجع دماغ ) ومرت سنين وفين وفين لما سابوه .. طلع يدور علي الحب عاوز عروسه .. لما سالوه قال خلاص كفايه انها جميله ومتدينه ومؤهل عالي ومتحضره .. مالقيش برده وبعد شويه .. اعتقل تاني .. وفين وفين لما طلع .. وبعد لما طلع قالوله : ها عاوز العروسه شكلها ايه : فقال : كفايه انها متدينه وجميله مش عاوز غير كده .. لكن برده قدره ما اسعفوش ..واعتقل فلما خرج اخر مره سالوه عن العروسه فتنهد وقال :................. عاوزها تكون انثي ؟ .. ... هههههههههههه .. طبعا هو المفروض اننا نقول الحقيقه من الاول.. ونطلع باللحن من غير معاناه .. فعلا المطلوب من البنت ان تكون انثي .. ودا في الحقيقه طلب عزيز جدا .. مع انه هو الطلب الوحيد المنطقي .. لانك لن تجد الانوثه الطبيعيه .. ولكن ستجد انوثه مصطنعه تماما مثل محمد صبحي وهو عامل ست ونافخ بالونات وصوته مره رقيق ومره تانيه يكشر عن انيابه .. ومره تلاقيه ماشي علي الجنط لما البالونه تفرقع .. يعني انوثه مجرد زواق يتمثل في ترقيق الصوت .. وحنيه زائفه .. تماما مثل الفرق بين الشعر الحقيقي الناعم وشعر الباروكه المستعار .. الولاد عاوزين من البنات الانوثه .. فقط ان تكون انثي .. تستميلها الكلمات العذبه من الرجل .. ولا تستميلها دراهمه ودولاراته .. ولا تقول المثل المصري : الراجل عيبه جيبه .. ان تكون انثي رقيقه المشاعر وليست تاجره .. ان تكون وفيه صادقه وصديقه.. لان حبيبها سيكون شعاره .. (مادامت قد قالت فقد صدقت ) وليس مثل الرجل الذي يضحك في جنازه مراته فلما سالوه.. قال اصل دي اول مره اعرف هيا رايحه فين !!.. ان تكون انثي ملتهمه العواطف وليست مستغله لظروف السوق واحواله .. ان تكون انثي مخلصه وليست سهم في بورصه يعلو وينخفض .. لان الانثي سهمها عند حبيبها لا ينخفض ابدا فهو دائما في ازدياد .. ان تكون اما لاولادها لكنها ايضا انثي فلا تذوب انوثتها في امومتها ..ان تكون جميله المنظر .. بهيه المشهد متجدده ..دائما مثل الورود والزهور التي لا تفتا تغري النحل والفراشات .. طول عمرها .. والا فالقبح موت.. ان تكون انثي لها حنان يفيض فيغرق شواطيء الارض .. فتتسبب في احداث شبيهه بتسونامي .. ولكن فيضان من عسل
واعتقد هوه ده اللي الولاد عاوزينه
مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم) المهندس
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل (متاع الحب)
حالة حب
وجع( وجع القلب)
الحب هو الحل ( معية الله )
الحب هو الحل (الزواج)
31-12-2009, 10:19 PM
sho\sho
 
انا سعيدة جدا
ان اكون اول واحدة ترد على
كلامك الجميل

لاكن الولد عاوز كل حاجة فعلا
المال والجمال والادب والدين
ودة طبع البشريتمنى كل شى

ولاكن اهم شى هو؟؟؟؟؟؟؟؟



ان تكون انثي مخلصه وليست سهم في بورصه يعلو وينخفض .. لان الانثي سهمها عند حبيبها لا ينخفض ابدا فهو دائما في ازدياد .. ان تكون اما لاولادها لكنها ايضا انثي فلا تذوب انوثتها في امومتها ..ان تكون جميله المنظر .. بهيه المشهد متجدده ..دائما مثل الورود والزهور التي لا تفتا تغري النحل والفراشات .. طول عمرها .. والا فالقبح موت.. ان تكون انثي لها حنان يفيض فيغرق شواطيء الارض .. فتتسبب في احداث شبيهه بتسونامي .. ولكن فيضان من عسل

انا مش لقيت احلى من تعبيرك اقولة

وبجد ميرسى اوووووووى

وبتمنالك المزيد
من مواضيع : sho\sho ماهى اقسى لحظات الحياة؟؟؟؟؟؟؟
هل تعرف ان الحب؟؟؟؟ 8 انواع مانوع حبك؟
هل لك حبيب؟ هل بتحبة؟ هل غالى عليك؟ادخل وانت تعرف
ماالفرق بين الحبيب؟؟؟والخطيب؟؟والزووج
كل واحد يدخل؟؟؟؟؟؟ يضع جملة عن الحب
31-12-2009, 10:42 PM
مسعين بالله
 
وانا ما كنت اود ان ياتي الا هنا اولا الا مثلك
وانا احب مواضيعك جدا
روعه روعه
لكن كنت عاوز اقول ان الانوثه بحد ذاتها جمال
بحيث ان هذا الجمال يفقد
لو لم تكن انثي
وامسكت بالشيشه مثل بعض الرجال
او تصدرت المجالس تزاحم الرجال
ربما بعض الرجال يعجبهم ذلك
دا عادي
خلف الاوضاع فيه جمال
وستنا بلقيس
لما اهدت سيدنا سليمان هديه
البست الرجال لبس النساء
والبست النساء لبس الرجال
دا جمال
بس جمال درجه تانيه
تماما مثلما يقال
ان السمار نص الجمال
فالبياض الجمال كله
لكن جمال انوثه زوجه سيدنا موسي
كان بوابه لزواجه منها
فهي انثي بحق
كانت جميله عفيفه
مؤدبه
قالت يا ابتي استاجره ان خير من استاجرت القوي الامين
ومريم بنت عمران انثي
وليس الذكر كالانثي
الانثي كانها جوهره ذات بريق
وليس للذكوره هذا البريق
لذا فهو يصلح للمساجد
ولا تصلح هي
دي القاعده
لكن الحب جعل غير ذلك
لقد احب الله مريم
وتقبلها ربها بقبول حسن
وكفلها زكريا
كلما دخل عليها
زكريا المحراب
وجد عنده رزقا
قال اني لكي هذا يا مريم
قالت هو من عند الله .. ان الله يرزق من يشاء بغير حساب
انا بحب ستنا مريم اوي
ولما بكلم حد مسيحي
بقوله كده برده
وكانني في حبها
اذكرها في كل ملا

بحب فيها انها انثي عفيف
انها ساجده وعابده وشاكره
انها اخلصت
انها تجردت
انها كل شيء جميل
وانها ليست كل شيء قبيح
الله عليها
ان الله اصطفاكي وطهركي واصطفاكي علي نساء العالمين
ما وجدت هذا الاحتفاء في القران
لاحد سوي مريم
العذراء
مريم لم تمر بتجربه حب
لانها هي الحب نفسه
لان الله احبها
واصطفاها
واليهود مقدروش يفهموا الحب ده
مساكين
ميعرفوش مدي سمو الحب

وسوره مريم باسميها سوره الحب
واسالوا العلماء في هذه التسميه
هل تصح؟
نعم سياق السوره كله حب
يا شوشو
الحب هو الحل
من مواضيع : مسعين بالله ابجد هوز في العشق
لماذا العين يا قلب
الحب هو الحل 19(خاتم سليمان اوعاصفة الحب)
فعلا حب جديد
وجع القلب عليه وعليا
31-12-2009, 11:01 PM
عبدالرحمن الشنوانى
 
وتقبلها ربها بقبول حسن
وكفلها زكريا

كلما دخل عليها
زكريا المحراب
وجد عنده رزقا
قال اني لكي هذا يا مريم
قالت هو من عند الله .. ان الله يرزق من يشاء بغير حساب
انا بحب ستنا مريم اوي
ولما بكلم حد مسيحي
بقوله كده برده
وكانني في حبها
اذكرها في كل ملا

بحب فيها انها انثي عفيف
انها ساجده وعابده وشاكره
انها اخلصت
انها تجردت
انها كل شيء جميل
وانها ليست كل شيء قبيح
الله عليها
ان الله اصطفاكي وطهركي واصطفاكي علي نساء العالمين
ما وجدت هذا الاحتفاء في القران
لاحد سوي مريم
العذراء
مريم لم تمر بتجربه حب
لانها هي الحب نفسه
لان الله احبها
واصطفاها
واليهود مقدروش يفهموا الحب ده
مساكين
ميعرفوش مدي سمو الحب

وسوره مريم باسميها سوره الحب
واسالوا العلماء في هذه التسميه
هل تصح؟
نعم سياق السوره كله حب
رااائع جداجدا تحياتى الحب هو الحل
من مواضيع : عبدالرحمن الشنوانى أشتاق اليك
كن الوردة ! ولا تكن اشواكها
لغة العيون
اي حنين في عيناك
سيدتي
01-01-2010, 12:11 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن الشنوانى
وتقبلها ربها بقبول حسن
وكفلها زكريا

كلما دخل عليها
زكريا المحراب
وجد عنده رزقا
قال اني لكي هذا يا مريم
قالت هو من عند الله .. ان الله يرزق من يشاء بغير حساب
انا بحب ستنا مريم اوي
ولما بكلم حد مسيحي
بقوله كده برده
وكانني في حبها
اذكرها في كل ملا

بحب فيها انها انثي عفيف
انها ساجده وعابده وشاكره
انها اخلصت
انها تجردت
انها كل شيء جميل
وانها ليست كل شيء قبيح
الله عليها
ان الله اصطفاكي وطهركي واصطفاكي علي نساء العالمين
ما وجدت هذا الاحتفاء في القران
لاحد سوي مريم
العذراء
مريم لم تمر بتجربه حب
لانها هي الحب نفسه
لان الله احبها
واصطفاها
واليهود مقدروش يفهموا الحب ده
مساكين
ميعرفوش مدي سمو الحب

وسوره مريم باسميها سوره الحب
واسالوا العلماء في هذه التسميه
هل تصح؟
نعم سياق السوره كله حب
رااائع جداجدا تحياتى الحب هو الحل
بارك الله فيك اخي شنواني
مرورك رائع
وثناءك رائع
وانت رائع
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل (الحب الاعظم)
الحب هو الحل (الاخلاص)
الحب هو الحل (متاع الحب)
الحب هو الحل ( المستشفى الاستثماري )
رمضان هو الحل
01-01-2010, 09:10 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam_mido
كلام جميل
هكذا الرجل
الشريف
كلمته لا تتغير
انت اللي جميل وعسل
ميرسي لمرورك
من مواضيع : مسعين بالله الحب وسنينه
الحب هو الحل ( الشعر المستعار)
الحب هو الحل (المظهر والمخبر)
سين وجيم في الحب
الحب هو الحل (مفردات الحب)
01-01-2010, 09:15 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam_mido
كلام جميل اوي
اهو كده
في تغيير جذري
تشكر عليه
او ييييى ى ى ى ى ى ى ى ى ى
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل (الديمقراطيه )
الحب هو الحل (الحب القاتل)
الحب هو الحل ( الخلع)
الحب بعد العلم احيانا (خواطر كيميائي عاشق) (1)
الحب الوحيد
07-01-2010, 08:15 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam_mido
كلام جامد اوي
انت بتفكرني بعبد المعطي
وهو بيتكلم مع سعيد صالح
في مدرسه المشاغبين
لما كان
وكيل الوزاره
رابسو
وكان بيقول للناظر
اقفل السكه
من مواضيع : مسعين بالله الحب بعد العلم احيانا (خواطر كيميائي عاشق) (1)
سحر الحب الذي يدوم( كاتش كادر في الالولو )
حالة حب جديد
عاشق القمر
الكترون الحب وبروتوناته
07-01-2010, 05:01 PM
sara_mero
 
انت يا حازم فعلا مهندس فى الحب يا امير الحب
بس بصراحه
عمر البنت ما هتعرف الولد عايز ايه
عشان الولاد دايما متغيرين ومترددين
ونادر قوى لما تلاقى ولد قنوع
ورحم الله امرء عرف قدر نفسه
ميرسى على موضوعك الجميل
من مواضيع : sara_mero لكى أنساك!!!
....شكرا....
مهما بعدت المسافات.....فأنت ما زلت حبيبى
هل ستذهب زفاف حبيبك؟؟؟
لن أنساك يا حبيبى***
08-01-2010, 03:47 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara_mero
انت يا حازم فعلا مهندس فى الحب يا امير الحب
بس بصراحه
عمر البنت ما هتعرف الولد عايز ايه
عشان الولاد دايما متغيرين ومترددين
ونادر قوى لما تلاقى ولد قنوع
ورحم الله امرء عرف قدر نفسه
ميرسى على موضوعك الجميل
ايه الجمال والحلاوه دي كلها
بجد انتي روعه
والاغنيه اياها باهديهالك
انتي محتاره تسميني ايه
بس امير الحب
اسم ملوش حل
هجيبلك عليه جايزه تختاري ايه؟؟
المهم بقي ردك فيه اربع محاور
روعه
ما اروعك؟؟
والمحاور دي عن الولاد وهي:
1-التغيير
ودي مشكله كطل الرجاله انهم عايزين تغيير .. كل شويه يحب واحده جديده .. عاوز حياه جديده والبنت الشاطره هي اللي .. تقدر دايما تتجدد ( تتجدد ولا تتبذل )
2- التردد
التردد بقي عيب اصلا ان يتصف به الشاب بس دي حقيقه .. وناتجه عن ضعف الخبره وضعف الشخصيه.. واذا كان الفتي متردد فلا تكون الفتاه متردده وتحدد ما تريده دون مغالاه .. وعندها لا يضيرها التردد .. لانها تعرف ما تريد .. البنات هنا (ارجل من الصبيان) عفوا .. وميصحش ترتبطي بواحد مش راجل
3- عدم القناعه
عدم القناعه داء موجود عند البنات والولاد .. والقنوعه هتلاقي القنوع .. والطماعه هتلاقي الطماع
.. وربنا موجود .. يلا نلجا له
4-عدم معرفة قدر النفس
ورحم الله امرء عرف قدر نفسه .. ولو لقيتي واحد عارف قدر نفسه يبقي .. الف مبروك
لان دي صفة العظماء .. وزي ما في الولاد برضه في البنات
انا مجبتش حاجه من عندي
انا بتكلم من خلال مشاركتك الجميله
يا اميره الجمال

من مواضيع : مسعين بالله سحر الحب الذي يدوم( كاتش كادر في الالولو )
الحب هو الحل ( جواز الكدب من الاخلاص باطل)
وداعا ليلي
الحب هو الحل ( معية الله )
الحب هو الحل (الولاد عايزين ايه؟)
08-01-2010, 07:14 PM
sara_mero
 
كتير عليه قوى اميره الجمال
والحياه اللى احنا عايشينها بتورينا اكتر
على راى المثل
اللى يعيش ياما يشوف
مش كده ولا ايه
هههههههه
من مواضيع : sara_mero ولا زلت افكر....
حقيقه الحب.......
لكى أنساك!!!
الرجل أم المرأه؟؟؟
هل ستذهب زفاف حبيبك؟؟؟
08-01-2010, 07:17 PM
sara_mero
 
وميرسى جدااااااااااا على الاغنيه
بجد هديه جميله
من مواضيع : sara_mero ***الحب***
مهما بعدت المسافات.....فأنت ما زلت حبيبى
الرجل أم المرأه؟؟؟
***حبيبى***
حبيبى..... أين ذهبت؟؟؟
09-01-2010, 01:01 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara_mero
كتير عليه قوى اميره الجمال
والحياه اللى احنا عايشينها بتورينا اكتر
على راى المثل
اللى يعيش ياما يشوف
مش كده ولا ايه
هههههههه
لا طبعا مش كتير علي قلبك الجميل
واللي يعيش ياما يشوف
بس هيشوف حجات حلو كتييييييييييييييييييييييي يييير
مع اميرة الجمال
علي راي مذيعه برنامج لعبة الحياه
بمسابقه الحياه
هي اسمها ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من مواضيع : مسعين بالله غريق في بحر البنات (أضعف من نمله)
الحب هو الحل( احبك قوي بس الحق اكتر)
الحب هو الحل 19(خاتم سليمان اوعاصفة الحب)
الحقونا
دليلي احتار
09-01-2010, 01:05 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara_mero
وميرسى جدااااااااااا على الاغنيه
بجد هديه جميله
لا الهديه حاجه عينيه
مش رمزيه
العصر اللي عشناه
اسمه عصر الاتصالات
يعني ممكن اهديكي هديه عينيه من غير ما اقابلك
بالاتصالات
مش ده عصر الاتصالات فعلا
ولا ايه!!!
من مواضيع : مسعين بالله سحر الحب الذي يدوم( كاتش كادر في الالولو )
الحب هو الحل (صيغة الحق )
جذور العشق
الحب هو الحل ( كانت لنا دوله)
الحب الوحيد
09-01-2010, 01:23 AM
sara_mero
 
اسمها رزان
بزمتك فى حد ينساه اسمها
دى قطه
من مواضيع : sara_mero لا تسألنى ...كيف؟؟
الحبيب الاول.....
***حبيبى***
مهما بعدت المسافات.....فأنت ما زلت حبيبى
هل الحب متعه ام عذاب؟؟؟
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الحل, الحب, الولاد, ايه؟, عايزين, هو

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
عايزين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شوفوا قد اية الولاد مظلومين iiiiii
شوفوا قد اية الولاد مظلومين
اعتصام المصرين يوم 6 ابريل واجب على كل مصرى
الدنمارك والدول الاوروبية عايزين يضحكوا علينا !!

الحب هو الحل (الولاد عايزين ايه؟)

الساعة الآن 11:43 AM