العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح

الشرطى وبائعة اليمون

الحوار المفتوح


17-04-2009, 10:41 PM
مواطن عربى
 
Discc الشرطى وبائعة اليمون

السلام عليكم اعضاء المنتدى
اليوم انا هكتب الموضوع ده وبجد انا متنرفز جدا جدا من المنظر إللي أنا شاهدته فى مصر وفى غير مصر
الموضوع هو الباعه الجائلين ( السريحه )هم منتشرين فى كل اسواق العالم كافه فى مصر فى اليونان فى فرنسا فى إيطاليا فى السعوديه فى الكويت فى سوريا فى امريكا فى كل بلاد العالم
المهم
فى معظم الاحيان وانا فى مصر انزل السوق شبه يوميا لإحضار الغزاء والتسوق وشرب الشيشه على ألأهوه
وفى السوق ارى بشكل شبه يومى ما يحدث من المخبرين وشرطة المرافق
يأتون إلى السوق ويهاجموه من عدة جوانب وبسيارات كبيره وهنا يحدث زعر ما بعده زعر ناس بتجرى وناس بتسرخ وناس بتعيط وناس تئول حرام عليكو يا ظلمه
يأتى المخبر او العسكرى ويمسك بمشنة الليمون ويقزف بها فى سيارة الشرطه
وأخر يمسك ببائع الجرجير والفجل والكراط ويرمى ببضاعته فى سيارة الشرطه
واخر يمسك ببائع سمك متجول بالسوق ويقزف بالسمك فى السياره وهنا يهرب الجميع
وده العادى اليومى
اما ما شدنى ونهرنى جدا ما حدث مع بائعة الليمون
كانت سيده تجلس على جنب الرصيف وترتدى جلبيه اكل وشرب عليها الزمن وفاضل خمس دقائق وتكون زكرى جلبيه
الجلبيه فى الاصل سوداء اللون ولكن من مرور الزمن عليها إبهتت وكان امامها سلة ليمون جاء الزبانيه بتوع المرافق وهاج السوق وماج وجرى من جرى جاء واحد من الزبانيه ورمى سلة العجوز فى السياره وراح يجزب يدها ليلقيها فى السياره مع من أمسكو بهم ولكنهم هنا وقعو فى المحظور كانت العجوز عمياء وتكسب قوت يومها من الليمون وراح المخبر يجرها حتى وصلت إلى السياره وبالطبع السياره بيك اب يعنى عاليه عن الارض وكلما قال لها إركبى يا مره حاولت ان تضع قدمها على السياره ولا تفلح لانها لا ترى اين تضع قدمها
فجاء شاب وقال له حرام عليك يا ظالم ملئتش غير دى وتمسكها دى عميه وبترزء من الليمون
وكانت المفاجئه من الظابط إللى معاهم جاء من خلف المخبر وراح ضربه على قفاه أمام السوق كله وقال له يا إبن المره (...) هى خلاص دائت عليك ملئتش غير العميه يا إبن ( ....) وراح ضربه برجله فى بطنه والمخبر مفتحش بئه بكلمه
ومن هنا اقول الاجدر بهم الا يهاجمو هؤلاء الباعه الجائلين إللي فتحين بيوتهم من الشغله دى وليهاجمو تجار المخدرات او حرامية الحكومه او بتوع سرقة القروض من البنوك
حسبى الله ونعم الوكيل فيهم
من مواضيع : مواطن عربى لماذا دمع العينين
نصيحه لوجه الله تعالى الى كل فتاه مسلمه
رساله إلى فلان ( ممكن يكون مسئول او غير مسئول )
سؤال ربما لا يكون مشروع ؟؟؟أو مشروع بحزر
رحله وتذكرتين سفر
18-04-2009, 10:32 AM
جراح قلب
 
لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
مهو دايما كده
القوى يظهر قوته على الضعيف
وليس على القوى مثله
فى كل الشؤون وعلى كل المستويات

من مواضيع : جراح قلب عروس تدعوكم لمشاهدتها....؟؟؟؟؟؟
السعال والانفلونزا...!!!!!
تلميذ يعرب كلمه فلسطين..فكيف كان الاعراب؟؟؟؟
اليوجينيـــــــــــــــــــــــــــــــــا
فلسفة أعجبتني...!
18-04-2009, 08:46 PM
اية حامد
 
لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
مهو دايما كده
القوى يظهر قوته على الضعيف
وليس على القوى مثله

من مواضيع : اية حامد مقياس الجمال بين الشعوب والعصور
سؤال
خصائص الأسرة المسلمة
اختبار شخصية
حقوق الأولاد
19-04-2009, 03:53 PM
تـيـنـهـيـنـان
 
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

يمكن هذه صورة من اللوحات الفوتوغرافية التي تحصل في هذا الزمن ،،

اين استعملت القوة على الضعفاء ،، اصبحنا في عالم غابة من يملك شبر قوة
يطغى بها ،، لا حولة و لا قوة الا بالله ،، شيء نرفز

السؤال الذي يجب ان يطرح ،، اين حكامنا الا يقولون نحن لشعب و في خدمة الشعب
اين انتم ،، الا يدركون ،، الا يتفنانون في الكلام عن الشعب و كيف يراعون الشعب

فما اسوء ما نحن عليه ،، غابة

.... فوضة ،، و المستفيد الوحيد هم

حسبى الله ونعم الوكيل فيهم

شكرا لك

من مواضيع : تـيـنـهـيـنـان افضل 15 مدينة في العالم على حسب الترتيب العالمي
كواليس مبارات مصر و الجزائر
...........اب مع ابنه ............
انت تحب الشاي ، ما يكفي تحبو بس لازم تتعرف عليه كمان
النوم ؟؟؟؟؟
20-04-2009, 08:31 AM
hadhooda
 
حسبنا الله ونعم الوكيل
بردو ربنا ما بينساش حد
أسأل الله أن يصلح حالنا وحال جميع المسلمين
شكرا مواطن علي الموضوع
لك مني أرق تحياتي . .




من مواضيع : hadhooda &oo... كيف تجعل حياتك أفضل ...oo&
$ زعلان. زهقان. قلقان. طيب إيه الحل أمانة برقبتك اللي يدخل يرد $
$ عندك موقع جديد ومفيد ..اتفضل اكتبه هنا.. علشان كلنا نستفيد $
&@*..... حـــــــوار ساخن بين سواك وسيجارة .....*@&
@$ .. تفضل هنا بالدعـــــــــــــــــــــــاء لوالديك .. $@
12-09-2009, 05:16 AM
سندريلا الزمالك
 
حسبى الله ونعم الوكيل
على رأى المثل ما يتشطروش على الحمار يتشطروا على البردعة
من مواضيع : سندريلا الزمالك خصائص وأنواع الشخصية البشرية وكيفية التعامل معها (1)
خصائص وأنواع الشخصية البشرية وكيفية التعامل معها (2)
ازى البنت تقولك ياعمر خش وشوف
معلومات عامة ومهمة .....( 2 )
<< معانى الشخبطة و تفسيرها علمياً >>
12-09-2009, 09:21 AM
رومانسيه منسيه
 
استغفر الله العظيم بجد منهم لله المنظر ده بجد بنشوفه كتير اوي دا دلوقت حتى الي ماشي في حاله وجنب الحيط زي ما بيقولو ما بيسلمش من الظالمين دول
شكرا على موضوعك يا مواطن بجد موضوع جريء
من مواضيع : رومانسيه منسيه ماهو شعورك عندما لا يرد احد على موضوعك ؟؟؟
سوف اكتب أحقادي على الثلج , لكي تذوب مع طلوع الشمس
انت عملت ايه لنصرة الرسول عايز تعمل حاجه عندي فكره ادخل
الجرح والحزن
ما تيجي نرقص
 

الكلمات الدلالية (Tags)
اليمون, الشرطي, وبائعة

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

الشرطى وبائعة اليمون

الساعة الآن 08:23 PM