العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > رومنسيات

الحب هو الحل (جمال الفكر)

رومنسيات


27-10-2009, 11:24 PM
مسعين بالله
 
الحب هو الحل جمال الفكر

ان ربي لطيف لما يشاء انه هو العليم الحكيم ..الكلام اللي فات جزء من ايه قرأنيه..تردد قول سيدنا يوسف .. وهو يبين لاخوته ان الله دائما لطيف في كل شيء.. حتى الاشياء المؤلمه في نظرنا..وطبعا احنا عارفين ان سوره سيدنا يوسف فيها حوارات كتير عن الحب .. بأنواعه المختلفه .. وعشان كده أنا كتبت الموضوع هنا..تفتكروا في حد يقدر يقول العباره التي خلدها القران لسيدنا يوسف غيره .. أبدا مفيش .. غير قول سيدنا لقمان بس مش نفس المعني ..دا حتي اسم الله (اللطيف )ورد في القران 7 مرات بس ..طبعا ممكن واحد يقول......<<بس احنا بنقولها يا عمنا.. انت مسمعتش كلمة .. قدر ولطف .. نفس المعني وحياتك >>....... هوا ممكن يكون معني قريب لكن الحقيقه مش كده ... لان كلمة قدر ولطف دايما كانت (ستي ) تقولها : لما تحصل حاجه اقل من حاجه او عندما تنجو من مشكله مثلا : سياره كانت هتدوس انسان .. لكن السواق فرمل بسرعه .. وانت انزعجت بس .. أو واحد رجله اتكسرت واتجبس وكل حد ما يزوره يقوله: قدر ولطف ..يعني كان ممكن يكون رجليك الاتنين أو أشياء أكثر ...بس ربنا قدر ولطف
سيدنا يوسف يري رؤيه رائعه أجمل و أرقي من ذلك بكثير .. فهو يري أن الله لطيف لما يشاء .. وطبعا معروف أنه .. وما تشاؤون الا أن يشاء الله .. يعني باختصار كل حاجه بتحصل ربنا بيكون لطيف فيها .. حتي لو كانت الدنيا في نظرك بقت كحل.. وانعدمت الرؤيه .. وحتي لو حصل ان واحد فقد حياته وماله ووطنه كمان.. مش هنقدر نقول القول المأثور عن ستي وهو ..<< قدر ولطف >>..لكن لو قلنا (ان ربي لطيف لما يشاء) .. يبقي فعلا هنقتنع ان اللي حصل ألطف حاجه ممكن تحصل .. وهو ده بعض من جمال سوره سيدنا يوسف .. وجمال سيدنا يوسف نفسه .. وهو نوع جديد من الجمال .. محدش بيكتبه في مواضيعنا الرومانسيه .. انا محستش بالجمال ده الا في كلام سيدنا يوسف وفي هذه السوره دي بالذات.. لانها اضافت انواع جديده من الجمال بخلاف ..<< الجمال المادي .. وجمال الصفات .. وجمال الافعال >>....طبعا الجمال الفكري موجود في كل الدنيا .. وهو مأخوذ من جمال الافكار .. يعني( الافكار المتطرفه )أصحابها يعتبرونها جمال فكري ايضا .. ولكن علي رأي المثل (كل فوله ولها كيال) .. وما أجمل الجمال الفكري في القران
..<<طب ليه بقي يا عمنا مروحتش المنتدي الاسلامي وتقول الكلمتين دول>>.... لان انا وغيري بنكتب عن (الحب وسنينه .. وعاوز اقول لكل محب ..أخفق في شيء من الحب ...والحب باين في عنيه .. والندم حواليه .. ويخضع للقاعده التي تقول : علي وشك يبان يا مداغ اللبان ..والدنيا بقت ضلمه وحاسس
بصمت رهيب ..
نقول له : بان الله لطيف لما يشاء .. وأن بعدك عمن تحب.. ورضاك بذلك ...لعلمك بالايه الكريمه .. هو جمال منك يستحق الاعجاب من الاخرين
واكتب شعر براحتك وقول خواطرك ولكن
كن جميلا
وحب الحب الحقيقي بجد
وتحلي بالجمال الفكري علي اقل تقدير
مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم ) المهندس
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل(الحب والوهم)
فرار
الحب هو الحل ( الدقائق الغاليه )
الحب هو الحل (متاع الحب)
الحب هو الحل (زهور الحياه )
27-10-2009, 11:58 PM
مسعين بالله
 
بيني وبينكم انا كنت مسميه
جمال فكري
بس خفت لجمال يزعل
ولا باباه فكري
وعلي راي عادل امام
لحسن يكون البيه في الاتحاد الاشتراكي ولا حاجه
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل ( المستشفى الاستثماري )
قلب حاضر
الحب هو الحل ( تصبحون علي حب )
قانون الجاذبيه القلبيه 2 (طعام القلوب)
غرام دفين
28-10-2009, 12:12 AM
sarsora
 
.والحب باين في عنيه .. والندم حواليه .. ويخضع للقاعده التي تقول : علي وشك يبان يا مداغ اللبان ..والدنيا بقت ضلمه وحاسس
بصمت رهيب ..
نقول له : بان الله لطيف لما يشاء .. وأن بعدك عمن تحب.. ورضاك بذلك ...لعلمك بالايه الكريمه .. هو جمال منك يستحق الاعجاب من الاخرين
واكتب شعر براحتك وقول خواطرك ولكن
كن جميلا
وحب الحب الحقيقي بجد
وتحلي بالجمال الفكري علي اقل تقدير



مااااااااااااااااااشى يا أستاذ حازم
بس كل جزأية بلون
محتاجة تعليق
بس بالحبر السرى
علشان مفيش حد يعرف يقراه
زى الكلام اللى بنكتبه فى الاشعار والقصائد وكده يعنى
بيبقه ورا منه كلام مكتوب بالحبر السرى
مش اى حد يعرف يقراه زى ما انت قولت

علي وشك يبان يا مداغ اللبان
فى ناس شر بتقراه وتستغله غلط بئه فى الشر وكده يعنى
وناس طيبين بيستغلوه صح
وعلشان فى ناس شر

والدنيا بقت ضلمه
وبعدين حصل الصمت الرهيب

وده كلامك
بس ورا منه كلام مكتوب بالحبر السرى
ومش اى حد هيعرف يقراه


واختم الكلام واقول
اللهم انى لا أسألك رد القضاء
لكنى أسألك اللطف فيه




شكرا جزيلا ليك
دمت بكل خير ...

من مواضيع : sarsora .. احساس رومانسى ..
28-10-2009, 01:16 AM
مسعين بالله
 
مدام بالحبر السري
يبقي ايه لازمه الشعر والادب
وجميع اطياف الالوان موجوده
تقرا وتسمع
لكن هناك من باع
ولم يبايع

شكرا لمرورك
الاكثر من رائع
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل (ملك الغابة كائن تاني )
الحب وسنينه
الحقونا
الحب الوحيد
وجع( وجع القلب)
28-10-2009, 01:18 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجذابه
حلوه كلماتك وشكرااااااااااا
شكر لكي مرورك
الرائع
الجذاب
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل ( جواز الكدب من الاخلاص باطل)
كلمات عن الحب
spartacus 2
فرار
غريق في بحر البنات (أضعف من نمله)
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الحل, الحب, الفكر, دماء, هو

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الحب هو الحل (حرية الفكر)
كتب عالم الصحافة
مدارس الفكر الأدبية..<4>..,,
ملحق قيم عن جلال الدين الرومى و المولوية و السماع خانة
كبار أعلام الصوفية

الحب هو الحل (جمال الفكر)

الساعة الآن 09:21 PM