xpredo script

العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح

كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

الحوار المفتوح

26-12-2006, 05:26 PM
هبة الله
 
Thumbs up كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟





اليوم حبيت أكتب هذا الموضوع لفكرة راودتنى كيفية الاختيار

هل تختارين شريك حياتك بناء على
المادة؟؟؟؟ معاه كام و هيجبلك شقه فين و عربية موديل ايه؟؟؟؟؟ و عنده كام بالبنك و أهله معاهم ايه؟

ولا الاصل؟؟؟؟؟؟؟؟
طب اللى بيقولو الاصل ايه هو مفهومه عندهم
كتير مش فهمينوا و مش عرفين يفرقوا بيقولو ناس يعنى من نفس الطبقة الاجتماعيه
يعنى فلوس ايضا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و لا يعنى المراكز اللى بالعائله؟؟؟؟؟؟؟
طيب النبى عليه الصلاة و السلام كان راعى غنم هل لو كنتى بايام النبى و اختارك كشريكة حياته هترفضى؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ابن الاصل ده ممكن يكون بتاع ستات او بيشرب خمرة او ميعرفش ربنا و ياكل مال اليتامى و حرامى مع انه من اصل عريق و عائله كبيرة؟؟؟ طب لو اتقدملك و امامه واحد فقير و شهاده متوسطه هتختارى مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب أختياري ايه اساسه الفلوس ولا

الجمال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى واحد وسيم؟؟؟؟ قمر يعنى ابيضانى و عنيه زرقاء؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تفتكرى ممكن تكونى سعيده لو بكل صفات الجمال و كان له معجبات كتير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و لا ايه؟؟؟

اذاى هتختاري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الفلوس المال و لا الجمال و لا الأصل و العائله العريقه و اللى لها اسمها و شنه و رنه و زى طبقتك الاجتماعيه او اعلى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علشان يرفعك معاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



و انت كمان هتختارها أذاى؟؟؟؟؟

معاها فلوس كتير؟؟؟؟؟؟؟
أصل دلوقتى العيشه صعبه و الشباب مش لئين شغل و الحاله ذى مبيئولو عندنا بالمصري ضنكه ههههههههههههه هتختارها تعيشك ملك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و مش مشكله لو كبيرة حبتين
يعنى ممكن تحللها بان النبى عليه الصلاة و السلام تزوج السيدة خديجة رضى الله عنها و هى اكبر منه ب 15 سنه صح
ولا اجنبيه تسفرك بره و تديك الجنسيه؟؟؟؟؟ و مش مشكله لو كانت كبيرة شويه و معاها فلوس؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا بنت أصل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصل من اصول اليومين دول بتوع اللبس الجميل و الشعر الطويل و اللبس اللى على الموضه و عندها مامى و بابي بيجبولها كل حاجه بتتمناها و كمان ابوها له اسم كبير و هيسعدك بنفوزه او يكون زى مستوى العائله بتعتك علشان اسم العائله صح؟؟؟؟؟؟؟

ولا الجميله الامورة الحلوة عايز عروسه عنيها خضراء و شعر اصفر؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عايزها ايه بالضبط كيف تختار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا ماما هتخترهالك و تقولك عندى لك عروسه زى القمر تقول للقمر قوم و انا اقعد مطرحك و بنت اصل كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا الدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و الاخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه بيحكم اختيارنا؟؟؟؟؟؟؟؟
تخيلوا ان معظمنا لو جه للبنت شيخ يتزوجها هيرفض
هههههههههه
ياي مستوى وضيع ناس بلدى
تخيلوا
الجامعه الامريكية و خريج الجامعه الامريكيه و ميعرفش ربنا و الاسلام اسم على غير مسمى
يتوافق عليه ابن عيله و قمر لاكن فين الدين و الاخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هيصونك مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هيحافظ عليكى مين
مش لازم شيخ يعنى ولا يعنى المتزمتين
انا انسانه معتدله محجبه محتشمه باصول الحجاب مش منقبه مش مخمرة محجبه حجاب صح صح
اوك تفتكروا هتختارى مين
على اى اساس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صاحب الاصل و العيله و الاطيان و الفلوس بالبنك و الجمال؟؟؟؟؟؟؟
ولا صاحب الدين و الاخلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مين هيحافظ عليكي اللى معاه فلوس ولا معاه قلب يحبك و يحميكي و يحافظ عليكي
و قلب مغمور بالايمان لو حبك هيحطك بعينه و لو محبكيش و راحت العاطفه هيصونك؟؟؟؟؟؟؟


و انت هتخترها ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الجميله و دايرة على حل شعرها و لا الاصل؟؟؟؟ ولا الفلوس؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا زات الدين اللى هتربى ولادك على الدين و تحافظ عليك و تصونك و تصون شرفك و اسمك و تحبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هتختاروا الحب و القلب تكوين القلب عامر بالايمان و يكون بيحبك او بتحبك؟؟؟؟؟ و لا المظاهر

1- الدين
2- الاخلاق
3- الحب الحب الحب

بالحب هنعيش لان الحب هو الطهاره و النقاء و السعاده بالحب ترتقى الشعوب
حب الدنيا و الايمان

قول تخترها ازاى قولى تختاريها ازاى


من مواضيع : هبة الله ما هو الحب و ما هى أعراضه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل تتزوج من فتيات تكتب بالمنتدايات ؟؟؟؟
اعرف عمرك فى الكواكب الأخري
دراسة جرائم الإنترنت للشعب السعودى
ليلة الحنة .. والطريق إلى الجنة !، بقلم: عادل حمودة
27-12-2006, 11:00 PM
جمال على
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
شكراً للساحرة المصرية على الموضوع الهام...... أسمحى لى أجاوبك أنا . وبصفة عامة
الأخلاق والتدين يزيد ولا ينقص. المال عرضة للزيادة والنقصان . الأنسان ذو الأخلاق
طالما وصل لسن الشباب وما زال محتفظ بأخلاقه الطيبة فهذا دليل على أستمرارها
وعلوها . وكلما عشق إنسان مبادىء دينه وحافظ على تدينه.حتى يعبر مرحلة المراهقة
ويصل الى مرحلة البلوغ وهوا متدين دل هذا على أن إيمانه مستقر . والمثل المصرى
بيقول ( يا واخد القرد على كتر ماله يروح المال ويبقى القرد على حاله) يعنى وهوا معه
المال قرد ولكن المنافقون الطامعون فى المنفعة يزينون صورته فى عينه وخداعا لأنفسهم
يزينون صورته حتى فى أعينهم . شغل مصالح ورياء وخداع . طيب الجمال والوسامة
عرضة للتغير . الدهر يفنى الأنسان وحتى يصل الى مرحلة الفناء يمر الأنسان بتغيرات
فى شكله وقواه الجسمية والذهنية . يعنى الجمال غير دائم . نرجع لما قلناه ( التدين)
التدين سيجعل الرجل يعرف حقوق آل بيته ويراعى الله فيهم. التدين سيجعل المرأة
تعرف حقوق زوجها وابنائها وبيتها فتراعى الله فيهم . شوفوا الأستقرار النفسى للعائلة
الزوج والزوجة كلا يراعى الله فى الآخر وفى آل بيته . فكيف سينشىء أجيال غير صالحة
حتما سيرث الأبناء نفس الطباع الكريمة . وتنعكس الحالة النفسية عليهم فيتفوقون
ويصلح المجتمع كله ...... ( فأظفر بذات الدين تربة يداك) صدق رسول الله . ونفس
الشيىء للمرأة ز إظفرى بمن يحفظ الله فيكى . ولا يحتفظ بكى تحفة فى البيت ويدور
على غرائزه وشهواته .والويل لكى منه إن إعترضتى . أحيانا الناس يقيسون الشخص
بكبر شأن عائلته . فيقولون من عيلة . سبحان الله نسوا أن الله خلق أصابع اليد الواحدة
غير متشابهات. فكيف أشبه أنا أخى أو أخى يشبهنى . ربما فى الشكل . ولكن هل نتشابه
فى جوهر النفس والطباع ؟ المقياس الوحيد هوا الحكم على الشخص نفسه بغض النظر
عن مستواه المادى أو العائلى أو الوظيفى حتى . فربما رغم فقره عاشت الزوجة فى كنفه
أطيب عيشة لن تجد مثلها مع صاحب الأموال والذى يغره ماله بأنه قادر على شراء أى شيىء
بماله..........وتقبلى تحياتى وإحتراماتى.
من مواضيع : جمال على ما أفصح العاهرة حين تتكلم عن الشرف والعفة
دعوة ودعاء من شيخ المجاهدين نصر الله
بتقول قنبلة نووية...يا لطيف اللطف ياااااااااااارب
العناكب
مصطلحات صهيونية ............نتداولها للآسف......
28-12-2006, 09:21 AM
صور جميلة
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

صح
كلامك يا سااااااااااااااااحرة
و بردة انا متفق مع رائى جماااااااال
من مواضيع : صور جميلة دمـــــــــوع واحـزان ........
لا تعودى .......لا تعودى.... لا تعودى ........
مشكلتك فى الحب .. (( مناقشات ساخنة رجاء الدخوول ))
لــــــحـــــظـــــة الــــــــــــحـــــــــــــب ............
قلوووب ممزقه ..؟؟ ******** قلوب ممزقة ..؟؟********
28-12-2006, 02:33 PM
ام محمد2008
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال على
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
شكراً للساحرة المصرية على الموضوع الهام...... أسمحى لى أجاوبك أنا . وبصفة عامة
الأخلاق والتدين يزيد ولا ينقص. المال عرضة للزيادة والنقصان . الأنسان ذو الأخلاق
طالما وصل لسن الشباب وما زال محتفظ بأخلاقه الطيبة فهذا دليل على أستمرارها
وعلوها . وكلما عشق إنسان مبادىء دينه وحافظ على تدينه.حتى يعبر مرحلة المراهقة
ويصل الى مرحلة البلوغ وهوا متدين دل هذا على أن إيمانه مستقر . والمثل المصرى
بيقول ( يا واخد القرد على كتر ماله يروح المال ويبقى القرد على حاله) يعنى وهوا معه
المال قرد ولكن المنافقون الطامعون فى المنفعة يزينون صورته فى عينه وخداعا لأنفسهم
يزينون صورته حتى فى أعينهم . شغل مصالح ورياء وخداع . طيب الجمال والوسامة
عرضة للتغير . الدهر يفنى الأنسان وحتى يصل الى مرحلة الفناء يمر الأنسان بتغيرات
فى شكله وقواه الجسمية والذهنية . يعنى الجمال غير دائم . نرجع لما قلناه ( التدين)
التدين سيجعل الرجل يعرف حقوق آل بيته ويراعى الله فيهم. التدين سيجعل المرأة
تعرف حقوق زوجها وابنائها وبيتها فتراعى الله فيهم . شوفوا الأستقرار النفسى للعائلة
الزوج والزوجة كلا يراعى الله فى الآخر وفى آل بيته . فكيف سينشىء أجيال غير صالحة
حتما سيرث الأبناء نفس الطباع الكريمة . وتنعكس الحالة النفسية عليهم فيتفوقون
ويصلح المجتمع كله ...... ( فأظفر بذات الدين تربة يداك) صدق رسول الله . ونفس
الشيىء للمرأة ز إظفرى بمن يحفظ الله فيكى . ولا يحتفظ بكى تحفة فى البيت ويدور
على غرائزه وشهواته .والويل لكى منه إن إعترضتى . أحيانا الناس يقيسون الشخص
بكبر شأن عائلته . فيقولون من عيلة . سبحان الله نسوا أن الله خلق أصابع اليد الواحدة
غير متشابهات. فكيف أشبه أنا أخى أو أخى يشبهنى . ربما فى الشكل . ولكن هل نتشابه
فى جوهر النفس والطباع ؟ المقياس الوحيد هوا الحكم على الشخص نفسه بغض النظر
عن مستواه المادى أو العائلى أو الوظيفى حتى . فربما رغم فقره عاشت الزوجة فى كنفه
أطيب عيشة لن تجد مثلها مع صاحب الأموال والذى يغره ماله بأنه قادر على شراء أى شيىء
بماله..........وتقبلى تحياتى وإحتراماتى.
جمال علي بارك الله فيك مخلاش حاجة نقولها
مشكووورة حبيبتي
من مواضيع : ام محمد2008 صورة الفتاة التي اغرت العالم بجمالها.. من لا يعرفها !!
ღ زهور لكل لحظه بالحياة ღ
امامكم هنا وبدون سرية اعمار كل الفنانات العربيات !
|--*¨®¨*--| قــــــف |--*¨®¨*--|
حبيبي يا عمري متسبنيش وحياة اغلى حاجة عندك
01-01-2007, 06:47 PM
hossam_alfd
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوج :
" من اتيكم تردون دينه و خلقه فزوجوه فاالا تفعلوا تكن فتنة فى الارض و فساد الى حين "
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوجة :
" تنكح المراة لثلاث لمالها ولجمالها و لدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك "
من مواضيع : hossam_alfd العقل.........
التداوي باللون .....!
الخجل .......
نظرية التطور.........!
التحولات المناخية تنذر بكوارث اقتصادية واجتماعية عالمية .....!
05-01-2007, 04:32 AM
hosam
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam_alfd
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوج :
" من اتيكم تردون دينه و خلقه فزوجوه فاالا تفعلوا تكن فتنة فى الارض و فساد الى حين "
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوجة :
" تنكح المراة لثلاث لمالها ولجمالها و لدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك "
صدقت اخى
من مواضيع : hosam الحج حفل جنس جماعي
الزوجة المصرية.. المفترية الاولي في العالم
كلمة تقولها لماما وهدية تقدمها لها فى عيد الام 21/3
فصائل الدم موضوع هام ومتكامل وانتم الحكم
سجن تحرسه التماسيح -صدق او لاتصدق
05-01-2007, 04:39 AM
هبة الله
 
Lightbulb مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

انا معاك يا حسام و مرسي ليك يا أمل
من مواضيع : هبة الله العدد الأول من مجلة حب جديد
جربت حب النت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هو الحب و ما هى أعراضه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انواع القلوب
انفلونزا الطيور اسبابها وطرق الوقاية منها.
06-01-2007, 08:42 AM
LightStar
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

موضوع مميز اختي الساحرة المصرية
وكما قال اخي حسام
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوج :
" من اتيكم تردون دينه و خلقه فزوجوه فاالا تفعلوا تكن فتنة فى الارض و فساد الى حين "
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى كيفية اختيار الزوجة :
" تنكح المراة لثلاث لمالها ولجمالها و لدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك "

ولكن يضا هناك من يتظاهرون بالدين
او يصلوا ويصوموا ويقولون ان هذا هو الدين
فالدين مبني علي الاخلاق والحب المتبادل
فانسان بلا اخلاق بلا دين
والحب مطلوب ايضا
فقد قال (ص) "انظر اليها حتي يأدم بينكما "
اي حتي يألف
وايضا لا تتزوج المرأة ممن لا تحب
حتي لو كان علي درحة كبيرة من الدين
لانها حينها لن تطيق ان تراه
او تكلمه
وستكون حياة باشواك
ولن تكون حياة سعيدة ولا اسرة مترابطة
لذا ان خيرت انا
ساختار " الدين والاخلاق والحب "
ولن اتنازل عن احد فيهم
من مواضيع : LightStar ::(20 صفــــ لتصبح محبوباً ــة)::
.. عواصف ..
تحريم الموسيقي ...موضوع بقالي مدة بافكر فيه...يلا سوا.....
قلوب بحاجه الى Delete
رسالة من امرأة ضائعة
18-01-2007, 05:50 AM
starspole
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

هتختاروا الحب و القلب تكوين القلب عامر بالايمان و يكون بيحبك او بتحبك؟؟؟؟؟

1- الدين
2- الاخلاق
3- الحب الحب الحب

بالحب هنعيش لان الحب هو الطهاره و النقاء و السعاده بالحب ترتقى الشعوب
حب الدنيا و الايمان
من مواضيع : starspole
18-01-2007, 05:50 AM
starspole
 
مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

هتختاروا الحب و القلب تكوين القلب عامر بالايمان و يكون بيحبك او بتحبك؟؟؟؟؟

1- الدين
2- الاخلاق
3- الحب الحب الحب

بالحب هنعيش لان الحب هو الطهاره و النقاء و السعاده بالحب ترتقى الشعوب
حب الدنيا و الايمان
من مواضيع : starspole
06-12-2007, 03:18 AM
hosam
 
رد: مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الساحرة المصرية رد: مشاركة: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟
انا معاك يا حسام و مرسي ليك يا أمل

عفوا معتقدشى ان فى حد بيختار كدا الايام ده ولو فى حد يعرف حاله كدا يكتبها هنا
من مواضيع : hosam لماذا يقبل الشباب على التدخين
نموذج سيرة ذاتية - cv
شوفوا البنات شو كاتبن على عباياتهم
Villainous Israel
نصر على طول المدى
06-12-2007, 10:35 AM
رومانسيه منسيه
 
رد: كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

انتي نسيتي حاجه مهمه اني اكون بحبه او يكون بيحبني بس برده لازم يكون متدين وبيخاف ربنا لازم برده يكون عنده فلوس لاني اكيد مش حقدر اكمل مع واحد مش من نفس مستوايا وشكرا على الموضوع الجميل ده
من مواضيع : رومانسيه منسيه خاين ولا
بكرهك .... بكرهك
مع كل وداع تتعلم
مكالمه تجرح اوووووي
هل تعترف
 

الكلمات الدلالية (Tags)
تختار, تختارين, حياتك؟و, حياتك؟؟؟؟؟, شريك, شريكة, كيف

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

كيف تختارين شريك حياتك؟و كيف تختار شريكة حياتك؟؟؟؟؟

الساعة الآن 11:24 AM.