العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح

هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

الحوار المفتوح


29-03-2006, 05:24 PM
hlol
 
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

انتابتني رغبة قوية يوم الجمعة أن أنزل إلى السوق -أيون سوق الخضار- لأني لقيت نفسي بقالي كتير قوي مارحتش وحسيت إني بدأت أنسى الشراء والبيع والفصال والذي منه، وعشان أسترجع نفسي قلت مافيش غير زيارة للسوق هتعيد إليّ الذكريات..
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!عنها وماكدبتش خبر، قمت يوم الجمعة ورحت نازلة وعلى السوق عدل، تنقلت بين الباعة وبدأت أشتري وأفاصل إلى أن رأيت منظرا قد يبدو للبعض مرعبا في حين إن الست اللي كانت في المنظر كانت مستمتعة جدا –خير اللهم اجعله خير- لقيت واحدة ست واخدة ركن ومعاها -خد عندك يا سيدي- بط ووز وفراخ بلدي وبيضاء وحمراء و.. كل ما تعرفه من أنواع للطيور..
الأكثر غرابة بقى كان ما حولها فقد التفت حولها مجموعة من النساء أحطن بها وبدأن في الفصال حتى وصل سعر الفراخ الكبيرة -الأمهات يعني- 12 جنيها واتفق الطرفان وقامت الست الأولانية دابحة الفرخة واديتها للتانية ولهفت الـ12 جنيها..
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!التفت حولي لعلي أرى أي شخص يهتف.. يزعق.. أي حاجة، لكني لم أجد أي شيء غير عادي، كل الأمور طبيعية والناس بتبيع وتشتري ولا كأن الفرخة اللي اندبحت دي كانت في وسط السوق ولا حاجة، وحسيت إني بوقفتي دي ونظرتي البلهاء العبيطة الوحيدة في "المنتقة"!!


عدت إلى بيتي بعد تلك الجولة المثيرة وقلت أفتح التليفزيون عشان أنسى وإذ بي أفاجأ بمؤتمر صحفي.. خير؟!، وزارة الصحة تعلن أول وفاة لحالة إنفلونزا الطيور في مصر.. أهلا!!
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!"آمال محمد إسماعيل".. سيدة مصرية عندها 30 سنة من مركز شبين القناطر بمحافظة القليوبية، الست "آمال" كانت مربية في بيتها عدد من الطيور المنزلية حوالي 8 أو 10 من بط وفراخ ورومي.. المهم بعض هذه الطيور نفقت قامت الست "آمال" رمتهم وذبحت الباقيين ونظفتهم عادي جدا!!
بعدها بيومين شعرت بتكسير في العظام والتكسير زاد فذهبت إلى طبيب خاص والراجل ما كانش واخد خوانة فقام بإعطائها دواءً عاديا للبرد. بعدها بأسبوووووووووع لم يحدث أي تحسن فذهبت إلى مستشفى حميات قليوب وده بعد ما صاحب التكسير سخونة. الدكتور هناك شك، فسألها على الفراخ وكانت ردودها غير واضحة فقال لها: "روحي مستشفى صدر العباسية" وكان هذا يوم الإثنين..
لم تذهب "آمال"، ويوم الثلاثاء بدأت تشعر بضيق في التنفس فذهبت للمستشفى يوم الأربعاااااااااء وهناك شكوا فيها فعزلوها وحين قاموا بعزلها قالت لهم: "لم يكن عندي فراخ"!!! عملوا أشعة فوجدوا التهابا رئويا سألوا أهلها، فاعترف أهلها بالفراخ..
مساء يوم الجمعة جاءت العينات إيجابية وبدأت حالة السيدة تتدهور سريعا إلى أن انتهى كل شيء يوم الجمعة!! وراحت "آمال" ضحية الفراخ اللي كانت خايفة عليها ومخبياها تحت السرير!!

هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!زاد الحديث في كل مكان عن إحساس الناس بالتراخي واللامبالاة وعدم تقديرهم للمسئولية في التعامل مع أزمة الإنفلونزا.. لحظتها تذكرت الرفيق "محمد هشام" في رحلته الأسبوعية إلى مدينته العزيزة –اللي داوشنا بيها- "شربين"، عندما شاهد فرخة واشتبه فيها وزي أي بني آدم -ماعندوش لامبالاة- طلب رقم الطوارئ الخاص بحالات إنفلونزا الطيور وقال بصوت -مليان إحساس بالمسئولية- أنا مشتبه في حالة إنفلونزا طيور لكن خارج القاهرة.. في الدقهلية..

وحين صرح للمدموازيل اللي ردت عليه إنها فرخة واحدة بس، ردت عليه وفي صوتها -قمة الإحساس بالمسئولية- طيب.. شوف حضرتك.. طالما واحدة بس يبقى مافيش خوف من إنفلونزا الطيور! إنت تلبس كمامة وتحط إيدك في كيس.. وتمسكها وتدفنها أو تحرقها و-إن شاء الله- مافيش أي خوف! شكرا على اتصالك! لأ.. فعلا.. مسئولية!!!

هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!
صباح الأحد، حالة من السخط والتبرم تعم الريف المصري بعد قرار الحكومة بفرض غرامة 10 آلاف جنيه مصري على كل من يقوم بتربية دواجن في منزله وبعد القرار قام العديد من النساء بالتخلص من الطيور خوفا من الغرامة.. فقط!!
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!
ظهر الأحد، وزير الصحة يعلن ظهور ثاني حالة بشرية يشتبه في إصابتها بإنفلونزا الطيور وهي لشاب عمره 28 عاما يمتلك مزرعة دواجن.. شعر بالأعراض يوم الخميس لكنه أسرع وسلم نفسه لمستشفى بنها للحميات وتم علاجه بعقار "تاميفلو" وبالفعل استرد صحته وعاد طبيعيا.. يعني الحمد لله لحقوه بسرعة!!


الناس فعلا انتابتهم حالة من التراخي لكن المشكلة أنها لم تصب المواطنين البسطاء فقط لكنها أصابت الأطباء ومسئولي الطوارئ.. الأطباء الذين لم يكتشفوا الحالة منذ البداية وحين شكوا في الأمر تعاملوا مع الموضوع ببساطة ولا كأن هناك حياة إنسانة ستضيع هباء!! فهل كانت ضحية الطيور؟؟ ولاّ ضحية اللامبالاة؟؟ ولاّ الإهمال؟؟
هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!هذه الحالة من التراخي وبعد ظهور أول حالة إصابة انقلبت إلى حالة من الهلع والخوف من أي شيء وكل شيء وهو ما قد يجعل المستشفيات تمتلئ بأناس مصابين بإنفلونزا عادية فقط!!
طب الحل فين؟؟ نخاف؟؟ ولاّ مانخافش؟؟
منذ حالة الوفاة والتليفزيون لم يتوقف عن إذاعة أسئلة وأجوبة عن إنفلونزا الطيور وحالة التوعية لدى الناس زادت فلماذا لم يحدث هذا منذ البداية بدلا من الانتظار لحدوث إصابات بشرية قد تعجل بتحور الفيروس وانتشاره!!
فهل الناس فعلا بدأت تنتبه؟؟
ولاّ زيها زي أول مرة مجرد هوجة وهترجع ريما لعادتها القديمة؟!
من مواضيع : hlol شوفوا ديمقراطية المصريين وصلتنا لفين ؟ ميرديش حد والله
اذا حد جرحك تسامحه ولا ؟؟؟؟؟!!!!
احلم باللى نفسك فيه
فقط للاذكياء ........ غير كده مايدخلش؟!هههه
حــوار مع دمعــه
29-03-2006, 05:33 PM
hlol
 
مشاركة: هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

ربنا يستر اعتقد انه كلام علشان الناس تبطل تاكل مش عارفة ايه رايكم ؟
من مواضيع : hlol مبتعرفش تقول بحبك بالعربي ادخل واختار ؟؟؟؟؟!!!!
هل أنت جرئ ومغامر ؟ اتمنى الرد صريح
صاحبك و اللا حبيبك؟؟
ح أرن عليك .. إوعى تفتح عليّا!!!
صعب ان يعود الحب هل هذا صحيح
29-03-2006, 05:44 PM
admin
 
مشاركة: هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hlol
ربنا يستر اعتقد انه كلام علشان الناس تبطل تاكل مش عارفة ايه رايكم ؟
ممكن برضوا بس انا سمعت ان كده وصل الوفيات الى 2 امراة فى القليوبية
من مواضيع : admin انتبه ظهرت هجمات جديده على الاسلام فى شكل العاب للمراهقين
تحميل كتاب التعرف على النساء الجميلات كامل مجانا
حب الجمال
هل سمعت عن قرآن رابسو ...
غير اسم منتداك للاسم الذى تفضلة
29-03-2006, 08:19 PM
اصحاب ولا بيزنس
 
مشاركة: هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

ربنا يستر علي الي جي
مشكور اخي علي الموضوع
من مواضيع : اصحاب ولا بيزنس لا وجود هنا لي الكذب؟!
كلنا نؤمن بفوائد الصداقه بين ولد وبنت ولكن؟
مذاكرت بلا عنوان
كيف فعل ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ادخل وشوف مستحيلات الشباب
 

الكلمات الدلالية (Tags)
مخرج, لشعب, الناس, تجاب, توبته, فعلا, إم, وما

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
أقوى موضوع في أدلة نبوة محمد صلى الله عليه وسلم .... رائع جدا !!
رسايل موبايل طــــــــــــــــــــــــ حـــــــــــــــــــن 2007
جمال سليمان فى عيون الصحافة
حكم استخدام مكبرات الصوت فى الآذان و إقامة الصلاة بالمساجد
رسائل جوال منوعة أكثر من 1000 رسالة

هل فعلا الناس بدات تنتبه ولا مجرد أشعة ؟!

الساعة الآن 04:52 PM