xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح
التسجيل

فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟

الحوار المفتوح

21-04-2008, 08:56 PM
مواطن عربى
 
Icon15 فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟

فى بعض الاحيان بيجى على بالى سؤال محيرنى أوى أوى ألا وهو هل الرؤساء و الملوك العرب و المسلمين هيتحسبو يوم القيامه معانا وهل هم بلاهاء وسفهاء واغبياء حتى انهم لم يقرأو كيف كان يعيش عمر ابن الخطاب <ر>وهو كان يحكم كل بلاد المسلمين وليس بلد واحد وكان تحت تصرفه كل اموال المسلمين وهل الملوك والرؤساء ليس عندهم تليفزيونات ليرو المجاعات الي فى بلاد المسلمين حتى ان الواحد منهم لايعلم كم يملك من كثرة ثروته ؟؟فقط لمن يجرؤ ؟؟فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟
من مواضيع : مواطن عربى جنسيه ولون وديانه ونوع
إسم لايجب تسمية بناتنا به
ضمير حمار
تشافيز والمواقف الصعبه الرجوليه
مواطن عربى ...وحكاية صديق
21-04-2008, 09:18 PM
اشقيت قلبي
 
موضوعك يضحك بصراحه

ماهم موجودين ويشوفون

ويقولون نساعد بس ما يتغير شي

واكيد مافي شي اسمه ملك وحاكم يوم القيامه

كلنا بشر من تراب وكلنا ربي يشوف اعمالنا ويحسبنا عليها

هذا اللي عندي اقوله ^_^

تسلمـ على الموضوع

سي يو
من مواضيع : اشقيت قلبي ولـــــ..ــ..ــ...ــك ان تتـــخيــــ..ـــ..ــ..ــيــــل
{..الصـــــــــــــــــــــرآحـة .. ولا ..؟!
)^( هـي مجـرد كـلمـة )^(
(( لا تـ ح ــــــزن ))
الماضي
22-04-2008, 12:29 AM
تـيـنـهـيـنـان
 
سلام عليكم

و الله موضوع جميل و جريئ كمان

انا هذا الموضوع ما ضحكني بالعكس بكاني
لأن الحكام و الملوك العرب في زمن هذاملتهيين
بحساب اموالهم اكثر من الالتهاء بشؤون شعوبهم
و هذه حقيقة و لا مهرب منها

الحمد لله انو يوم القيامة ما في حاكم
و لا في مالك
و لا في فقير

كلنا سواسية اعمالنا هي التي تفرقنا

بس بدي اقول لحكام العرب و ملوكهم
الحكم شيئ صعب جدا

و الله من صعوبة الحكم كانو اصحاب الرسول (ص)
مايحبوش يكونو في موضع الحكم
عشان المسؤلية كبيرة امام ربنا

اتقوا الله في شعوبكم

شكرا اخ khmes الموضوع حساس كثير
من مواضيع : تـيـنـهـيـنـان من هي الشخصية القوية في نظركم
انت تحب الشاي ، ما يكفي تحبو بس لازم تتعرف عليه كمان
موقف لا يمكن نسيانه
النوم ؟؟؟؟؟
سفاحة بدون ما تدري
25-04-2008, 12:31 PM
أيام عمري
 
الرؤساء ما يهمهم غير نفسهم بس يا جماعه احنا وكت نحجي لازم نقول غالبا وليس الكل
الله اعلم بما في القلوب
من مواضيع : أيام عمري الألوان والشخصيه...
ممكن اعرف
الحياة كما اتصورها.....ادخل وتعلم...... وناقشني....
إن حكينا ندمنا .. وإن سكتنا قهر
ذكر أم أنثى؟؟؟ والله ما أدري أدخل وشوف
13-05-2008, 03:13 PM
مواطن عربى
 
كنت اشاهد احد البرامج ورئيت احد القاده العرب <نابغة عصره وزمانه >الزعيم الاخ الي الي الي الي قائد الثوره رئيس الج الع الاش الش وهو يتحدث ورأسه مرفوعه وينظر دائما الى سقف الحجره اوالمكان بشكل ملفت للنظر وتحدث ساعه وزكراكثر من مره كتاب اسمه الكتاب الاخضر وكان يلبس البسه ملفته للنظر لدرجة انى افتكرت احد المغنين الشعبيين المصرين
وقال مالهم ومالنا احنا حرين مع شعوبنا نسوى الي نسويه واما نروح الاخره نتحاسب
قالها بنفس الطريقه
قال الي قاله فى ساعه او اكثر والله ما فهمت منه شيء
عملت تليفون الى احد اصدقائى الليبين وطلبت منه انه يبعت لى الكتاب الاخضر
لا أخفيكم سر انا احب القراءه خاصه وقت السفر
قرءت الكتاب خمس مرات والله ما فهمت هو كتبه ليه
اعطيت الكتاب الى ابنة اختى وهى طالبه جامعيه فى السنه الاخيره وتهوى قراءة الكتب
قالت لى قرءته مرتان ولم افهم منه شيء
فقلت داخل نفسى وبتهكم
اه هنتئدم بس فى المشمش
من مواضيع : مواطن عربى قرية المكفوفين
موضوعك منقول بإسم جديد
عسكرى المرور
النساء...وما أدراك بكيدهن
جولدا مائير تصرخ إنقزوا اسرائيل..سلسلة ملفات الجاسوسية
13-05-2008, 04:31 PM
red.rose
 
اكتر شي عم يعملوا الحكام في وقتنا الحاضربيربي علاقات صديقه مع دول عدوة حتى ما يخسر مصالحه الشخصيه قبل كل شي واكتر الحكام اخدوا الحكم مع غير كفاءة ما عندهم اسلوب لقياده شعب بحاله ولا بدهم يتعبوا حالهم بمشاكل العالم بس في الله والي رح ياخد حق الكل وما في لا حاكم ولا شحات يوم القيامه كلنا بشر وفعلا هو هاد يوم العدل
من مواضيع : red.rose أيهما أفضل ؟ أصدقاء النت أو......................
لا تندم على حب عشته
أحبـهــا لكننـي رجــل
عندما يتغير عليك أعز الناس !!؟
(( مـــاذا لـو صــــادفـــت حبـــك القـــديــــم ؟؟ !! ))
19-08-2008, 12:55 AM
مواطن عربى
 
اليوم إستقال أحد الرئساء المسلمين بعد إلحاح وتعرضه للمسائله القانونيه <برفيز مشرف >
عقبال الباقى
من مواضيع : مواطن عربى ألوان القلوب
حكمة اليوم
حكاوى الحوارى (القهاوى )
فقط للإناث
عضو مميز ***حاضر لكن غايب
19-08-2008, 02:16 AM
super_H
 
فى الاول كــــــدا
مشكوور على الطرح مواطن
ولكن
سؤال مش لاقيه على اجابه
واى اجابه هقولها
هتكوون ساخره من الوضع
اكتفى بقوووول
كل منا يعرف ماذا يفعل ويعلم عقابه
من مواضيع : super_H لو انت مصرى وحد بعتلك الرساله دى تقول ايه
جريده حب جديد<< اهم ما يحدث فى " الوطن العربى " سجل نفسك فى لجنة المحررين الان
إلى الأعضاء الكرام ..قبل طرح مواضيع الحوار والنقاش ..تفضل واقرأ...
الى كل من يقوم بالكتابه او النقل فى موضوعات الخواطر والكلمات الشعريه والادبيه
تعلم ا ثقافه الردود
08-10-2008, 10:27 PM
مواطن عربى
 
سؤال من السؤال السابق
هل ونحن جميعا نمر هذه الايام بدائقه ماليه طاحنه سيقوم احد من هؤلاء برد جزء صغير مما إلتهموه من ثروات الشعوب
وأهو سؤال
من مواضيع : مواطن عربى إستغفر الله العظيم من كل زنب صغير وكبير
الكلاب أرحم من ألبنى أدمين
موضوع للنقاش الجاد...الهجره الغير شرعيه
الكفيل.. وما ادراك ما الكفيل
الجاسوسه التى بكت عليها جولدا مائير.. سلسلة حلقات الجاسوسية
09-10-2008, 10:21 AM
جراح قلب
 
يا أخ خميس
ليه كده بس بتظلم حكمنا انت فاكر انهم راضين عن كل اللى بيحصل
وبعدين هم معزورين برده ومساكين
مهم طرش وعمى وخرس ومكسحين

وبعدين ازمه ماديه ايه اللى بتتكلم عليها دى
هوه انتوا تكلوا كأنكم بتكلوا فى اخر ذادكم وبعدين تجيبوا اللوم على غلا الاسعار
اعملو (دايت)
انتوا عاجبكم اوزانكم الزياده دى ...
وأيه الحقد ده وتبصوا فى ايد غيركوا ليه...
خليكوا راضين بعشتكوا وبلاش طمع
دى ارزاق

مع ارق تحياتى
موضوع مستفزززززززززززززز

بس ما لوش اجابه
لا لليجرؤ ولا اللى مايجرؤش

من مواضيع : جراح قلب فلسفة أعجبتني...!
تلميذ يعرب كلمه فلسطين..فكيف كان الاعراب؟؟؟؟
تعرف على مرض انفلونزا الخنازير!!! موضوع تم دمجه مع آخر
اليوجينيـــــــــــــــــــــــــــــــــا
عروس تدعوكم لمشاهدتها....؟؟؟؟؟؟
09-10-2008, 03:26 PM
مواطن عربى
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جراح قلب
يا أخ خميس

ليه كده بس بتظلم حكمنا انت فاكر انهم راضين عن كل اللى بيحصل
وبعدين هم معزورين برده ومساكين
مهم طرش وعمى وخرس ومكسحين

وبعدين ازمه ماديه ايه اللى بتتكلم عليها دى
هوه انتوا تكلوا كأنكم بتكلوا فى اخر ذادكم وبعدين تجيبوا اللوم على غلا الاسعار
اعملو (دايت)
انتوا عاجبكم اوزانكم الزياده دى ...
وأيه الحقد ده وتبصوا فى ايد غيركوا ليه...
خليكوا راضين بعشتكوا وبلاش طمع
دى ارزاق

مع ارق تحياتى
موضوع مستفزززززززززززززز

بس ما لوش اجابه
لا لليجرؤ ولا اللى مايجرؤش
هههههههه
هههههههههههه
عهخهعهخهعخهعهخهععهخهع
لا والله جريئه
من مواضيع : مواطن عربى الاجر مقدما والناتج غير مضمون
سؤال للبنات فقط
أهم الأسباب لفقدان ألأنثى انوثتها
هل تعلم .......هل يعلمون
خواطر مواطن عربى فى الصباح الباكر
09-10-2008, 08:46 PM
hard2love
 
السلام عليكم ..
كيفك اخ مواطن ... إشتقنا لأيام نقاشاتنا سوا
بتعرف .. لما كان ينعرض مسلسل ( عمر بن عبد العزيز ) وهو من ذرية عمر بن الخطاب
كنت ( أحزن وأشفق ) على الحكام العرب ... إذا تابعوه
لأنه في كل مشهد منه >> فضيحه وإهانه وإنتقاد الهم
كل كلمه وكل موقف بالمسلسل كان فعلا بضحكني بس بإستفزاز >> شديد اللهجة
بالله عليك تسكت يا مواطن .....
من مواضيع : hard2love أهم 3 صفات تتمناها في شريك الحياة
أصل الارقام الأجنبية وحضارتنا العربية !!
إنت ليش ما بتمسك إيدي !!!
يمهل ولا يهمل .. سبحان الله
بلاد العرب أوطاني
09-10-2008, 09:02 PM
مواطن عربى
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hard2love
السلام عليكم ..

كيفك اخ مواطن ... إشتقنا لأيام نقاشاتنا سوا
بتعرف .. لما كان ينعرض مسلسل ( عمر بن عبد العزيز ) وهو من ذرية عمر بن الخطاب
كنت ( أحزن وأشفق ) على الحكام العرب ... إذا تابعوه
لأنه في كل مشهد منه >> فضيحه وإهانه وإنتقاد الهم
كل كلمه وكل موقف بالمسلسل كان فعلا بضحكني بس بإستفزاز >> شديد اللهجة

بالله عليك تسكت يا مواطن .....
عزيزى هارد
كيفك وكيف الشله الجميله
اولاً بالله اسكت ماشى ياعم
على فكره فى بلادنا السكوت زى الكلام بالظبط لان الكلام مفيش منه فيده
ولذالك انا علشان ولد طيوب هسمع كلامك وهسكت
من مواضيع : مواطن عربى جولدا مائير تصرخ إنقزوا اسرائيل..سلسلة ملفات الجاسوسية
من يربح ال3 مليون
من أراد أن يرى جهنم فليدخل
سؤال وجواب
رساله إلى فلان ( ممكن يكون مسئول او غير مسئول )
09-10-2008, 09:59 PM
دلع1986
 
موضوع جميل وحلو انا نتكلم فيه لإنو كتيييييييييييير واقعي

شوف انا رأيي انو الرؤساء والحكماء العرب يعيني يعيني عليهم مش فاضيين يعيني دول بيتعبووو طووووووووووووول النهار وهمه يعطو تعليمات لاخراج النفط عشان امريكا واسرائيل........

بجد بيتعبو وما بيجي الليل الا همه عاوزيين ينامو ويرتاحو عشان يكملو الصبح شغل نقل النفط والذي منه طبعا للذين سبق ذكرهم

وياعيني عليهم مش ملحقين عليهم لانه الي ميتسموش بصنعو اسلحه عشانا طبعا اكييييييييييييييد

فأكيد مش فاضيين يحلو مشاكلنا او حتى يشوفوها اصلا

اما بالنسبه لموضوع الفلوس والعيش الكريم فهمه ماشيين على المثل الي يقول

(على قد فراشك مد رجليك)
(ومن زرع حصد)

وخلي الشعب يتعب شويه هو كل حاجه عيزينها جاهزه.........




وشكرا على موضوعك

اكيييييييييييييييييييييد وصلتكم زبده كلامي والمقصود منه


واكيد مش خوف لانو ما بيقطع الرأس غير يلي ركبو

يسلمووووووو
من مواضيع : دلع1986 لا تعليق..............
قصه مخترع ال (هوت ميل)
سنة انقضت... وسنة على مشارف الابتداء....
خريج جامعي
09-10-2008, 10:49 PM
maha_mickey
 
هو سؤال جريئ و مهم جداااااااااا..م من رئيس لا يعلم ما يحدث في بلده و في البلاد المجاورة له ..و كثيراا ما تقول ان هل هم لا يعلمون ان الله موجود و سوف يحاسبهم ..و لكن هل سالت نفسك م الذي يجعلهم مجردين من القلوب ..اكيد كل مواطن عربي يعرف السبب ..و لكننا نتظاهر باننا غافلين و لا نعلمه..و في رائي اننا سلمين و لا نعترض علي ما حولنا من اشياء تقتل قلوبنا و مشاعرنا كلما شاهدنها..ف الغلط ينا ليس في رؤسائنا ..و لكن نحن ضعفاء و ليس امامنا سوي الله لنقول يا رب ...
شكرااااااا علي الموضوع كثييييييييييييييييييييرا
من مواضيع : maha_mickey اتكلم من قلبك_ادخل علشان تعرف كل عضو بيفكر ازاي_وتتكلم معاه بصراحة_ وتعرف حزنه و فرحه
عاوز تقلع عن التدخين في 5 ايام ؟؟و عاوز تعرف اخطار التدخين ؟؟ ادخل واعرف..
اصعب لحظات الحياه
اصعب لحظات الحياه
خالص جداااااااا(للمصريين)
 

الكلمات الدلالية (Tags)
لمن, يجرؤ, يجرؤ؟؟, فقط, ؟؟والاجابه

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

فقط لمن يجرؤ ؟؟والاجابه لمن يجرؤ؟؟

الساعة الآن 05:00 AM.