xpredo script

العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح

هل يأثر هذا بعلاقتك بصديق عمرك

الحوار المفتوح

19-08-2008, 08:30 PM
دمعة وفاء
 
هل يأثر هذا بعلاقتك بصديق عمرك

السلام عليكم

بصراحه من مده خاطر ببالي هذا الموضوع وحابه اعرف موقفكم وأرئكم فيه

ما بطول عليكم

لو فرضنا انك تعرفت علي صديق او صديقه من العمل او الشغل...
علاقتك بها مجرد صداقه لكنها صداقه قويا
يعني صاير او صايره اقرب الناس الك بعد فتره زمنيه طويله اكتشفت انو او انها ماينتمي (تنتمي) لنفس دينك يعني انو هذاك الصديق المقرب مسيحي او يهودي او حتي ملحد
فهل ستغير نضرتك له وتبتعد عنه رغم انه هو كاتم اسرارك وصديقك الوحيد في خذا الزمن لمجرد ان انتمائه الديني مخالف الي انتمائك
ام ان هذا الاختلاف لن ياثر في الصداقه التي بينكما
بكل صراحه لو كنت في هذا الموقف ما هيا ردة فعلك
بنتظر ردودكم
تحياتي دمعة وفاء

من مواضيع : دمعة وفاء دقيقه رجاء لعل الموضوع يفيدك
هذا واقعنا مع الأسف(تضامن مع الشعب الصامد)
مبارات كرة قدم
من يتلاعب بالمشاعر اكثر الشاب ام الفتاة ؟
الرجاء من كل من يقدر ...........
20-08-2008, 12:20 AM
maged235
 
لو هو صديقي الوحيد مظنش اننا مش عرف انو من ديانه تانيا
بس لو كان صحيح ححاول ادعيه للاسلام ولو منفعش حسيبه
من مواضيع : maged235 موضوع مهم جدا ادخلوا
20-08-2008, 07:15 AM
hebahoba245
 
فى مثل عندنا بيقول الدين لله والوطن للجميع
يعنى مسلم او مسيحى او يهودى كلنا واحد واخوة
ومش هتفرق الدين فحاجه مادام علاقتنا منيحه وما فيها شئ يبقا عادى ولا اكنى عرفت شئ اقولك انا ربع اصدقائى مسحيين مفهاش حاجه المهم يكون انسان محترم وبيقدر وبيكون تمام
اما الدين الجنسيه مش هتفرق كتير حبيبتى ومرسى موضوع ممتاز فعلا
من مواضيع : hebahoba245 في أي سنة وُجد ربك ؟؟
أرجـو الدعـاء بـالـرحـمـة لـجـدتـي ...
وف العالم تنتهي حين احبك
لاتفرط فيمن يشتريك ...ولا تشتري من باعك ...
بسم الله الرحمن الرحيم
20-08-2008, 11:10 AM
اشقيت قلبي
 
وعليكم السلام ..
موضوعك حلو تعرفي جاي ع الوقت
انا لسه اشوفه <<< قالت خلني اتصفح مدامني صاحيه بدري

بالنسبه لي .. لا فرق ...
مسلم .. مسيحي .. يهودي < مابعد صادفت لول
مذاهب بمختلفها
يعني
انا انظر للشخص انه بشر ..
ادم \ حواء
انا ماراح اخذ منه كل شي ولا اني ماراح اخذ منه شي
انا باخذ اللي يفيدني منه لو كان صديقي المقرب ودينا مختلف ...
وعموما انا اتعرف وعادي على اي حد يعني بنقول بالمنتديات
بس كعلاقه شخصيه ماتعرفت على اكثر من مسلمين وماراح اقول اكثر

فيعني ..
ما تفرق كثير لو تطبع الشخص
بفكره .. اخلاقه .. اسلوبه .. وتركنا دينه او اسلامه على جنب من خلال العلاقات
مابقول انا يشرفني اتعرف على ناس كافره
بس اقول ماتفرق لاني ماراح اصير مثلهم وعادي تعتبر علاقات سطيحه
غير كذا
لو كان صديقي مره بدعيه انه يسلم وراح احترم موقفه
وان شاء الله ما انحط بذا المواقف
لان اصلا انا كبنت مش بحاول اتعرف كثير على انواع مختلفه
خليني بايطار المنتديات واي علاقه او تعرف او طابع ماراح اخذه من الكترونيات
ولو كانت صداقه حقيقه فهي ماراح تجي الا مسلمه طبعا
لان ايطار حياتي الحقيقي مافي حولي غير مسلمين ومابقول شي ع المذاهب
لان انا ما افرق .. وما اتعصب ..
بس لو عرفت حد متعصب ابتعد عنه شوي شوي ..
تقدري تقولي .. انا التفكيرات اللي ابتعد عنها وليس الدين والاسلام وكذا ..
تحياتي لك
من مواضيع : اشقيت قلبي ’,..,! صــفـحآـآتي ’,..,!
عضو موقوف
هل البنت لازم تستأذن من خطيبها قبل ما تطلع ؟
كْتَمْانْ الأحَزانْ
خلونا نعرف ليه اخ مواطن يكتب باللون الاحمر !
21-08-2008, 12:28 AM
اشيك بنت فالنت
 
مع احترامى لكل الاراء اظن انه لو صاحبى بجد اكيد اول ما اتعرف علي ههعرف ديانته وكل حاجه وبعد كدا هتبتدى الصداقه ولنفترد ان ده حصل هسيبوا
ثانكس التوبك هايل
من مواضيع : اشيك بنت فالنت ما اسباب ارتفاع الاسعار وما حل هذه المشكله التى تواجه الجميع
خـــــــــــيــــــــــمــــــــة "حب جديد " الـــــــرمــــــــضـــــانـــيـــه
غرائب الاحتفال بعيد الاضحى فى حول العالم
فكره تتماشى مع جو المنتدى العام الان """ همـــســة عتــــاب """
10-09-2008, 08:07 PM
الريحانه
 
انا عن نفسى لايفرق معى الديانه لكن لو انا لقيت الصديق الذى ارتاح معاه واقدر احكى له كل اللى فى نفسى لا اترك هذه الفرصه تضيع من يدى انا فعلا ليه جاره لى فى نفس سنى ولكنها مسيحيه لا تتوقعون مدى حبى و احترامى لها وهى كذلك ونتبادل مع بعض الزيارات للواجب مثل وفاة احد من العائله او او فى التهنئه فى المنايبات مثل الافراح والخ وحديثا من الشرفه مثلا واحس معها مالا احسه مع اى واحده يمكن تكون مسلمه مع ان اقاربى يحذروننى من علاقتى بها لانها مسيحيه لكن اللى فى القلب فى القلب
من مواضيع : الريحانه
12-09-2008, 10:12 PM
روميو سندريلا
 
لا افرط فيه .. ولكن نوعيه معينه من الاسرار ومن العلاقات
من مواضيع : روميو سندريلا قلوب كده وكده
حب بين السما والارض
نار الحب تبدا من القدمين
13-09-2008, 01:20 PM
First Look
 
صديقي هو الذي اذا ذكرت الله اعانني
واذا نسيت ذكر ذكرني


تحياتي الك
من مواضيع : First Look الحلقة الثانية :ايام الحرب
اكتب (يوميات انسان )
الرجل طلع حارس مرمى
سلمت يمينك يابطل
من ركلَ القطة ؟
13-09-2008, 01:22 PM
First Look
 
صديقي هو الذي اذا ذكرت الله اعانني
واذا نسيت ذكر ذكرني

تحياتي الك
من مواضيع : First Look الرجل طلع حارس مرمى
اكتب (يوميات انسان )
؟؟؟؟؟؟ للاعضاء 000000 لماذا تكتب
(متهم) روائع نزار قباني
الحلقة الثانية :ايام الحرب
14-09-2008, 12:54 AM
السهم الشافى
 
اكيد طبعاًلو كانت صديقتى أوى هعرف ديانتها وإذا حصل هاضطر اسيبها
من مواضيع : السهم الشافى
20-09-2008, 03:26 PM
عبده الصغير
 
اكيد صداقتى ومحبتى له لن تتأثر
ان كان مسيحى

اما ان كان يهودى
فمن المؤكد انها
ستتأثر .. وستتأثر .... وستتأثر
من مواضيع : عبده الصغير ذكريات رمضانية
لا تنسوا .....( الست )
قاضى بلا قضية
كل عام وانتم بخير
صور .. عارية !!
20-09-2008, 03:28 PM
عبده الصغير
 
ان كان هذا الصديق ( مسيحى )
فلم ولن تتأثر علاقتى ولا محبتى له

وان كان ( يهودى )
فمن المؤكد
انها ستتأثر .... وستتغير .... وستتبدل
من مواضيع : عبده الصغير أسماء المطر ودرجاته
فلسطين .. الحبيبة ... الغالية
انـــا ... وابــــــــى
المرأة الفلسطينية .. عطاء بلا حدود
" حسنة " الدنيا ..... و " حسنة " الاخرة
21-09-2008, 12:17 AM
مواطن عربى
 
السلام عليكم
كيفك يا دمعه
اولا الموضوع جميل جدا
ثانياً انا لى معارف كتير مسيحيين أجانب بحكم عملى
ولكن بالنسبه لى لا أعطى أسرارى لأى واحد سواء كان مسلم أو مسيحى ولكن هم معارفى فى العمل
وأنا شخصياً مقتنع بالمثل القائل
{أصدقاء اليوم أعداء الغد ..وأعداء الغد أصدقاء اليوم }
أما بالنسبه إنه مسيحى أو يهودى
لو هو يهودى وأنا مكنتش أعرف هرميه على ألأرض زى عقب السيجاره إلي ملوش لزمه حتى لو بينى وبينه بزنس كبير ولا أسف عليه
أما لوكان مسيحى ده عادى
من مواضيع : مواطن عربى أرشيف الخنازير الصهاينه
نصيحه لوجه الله تعالى الى كل فتاه مسلمه
عضو مميز ***حاضر لكن غايب
دعاره عينى عينك يا معلم
راقصه قطاع عام
 

الكلمات الدلالية (Tags)
بصديق, بعلاقتك, يأثر, عمرك

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

هل يأثر هذا بعلاقتك بصديق عمرك

الساعة الآن 11:42 AM.