xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح
التسجيل

التكافل صوره من صور الحب

الحوار المفتوح

08-10-2008, 08:18 PM
حازم صيام
 
التكافل صوره من صور الحب

الحب بين الناس مطلب كل الاديان..وكل الشعوب ..والجماعات ايضا .. والحب خير وسيله للقرب .. ولو حبيت حاجه هتقرب لها علشان تشوفها ويمكن يكون حب من اول نظره .. ولا انت لك نظريه تانيه .. هي دي النظريه .. علي راي محمود عبد العزيز.. ولا هتشوف شوفه تانيه .. طب شوفلي معاك .. وانا هدعيلك .. وهحبك وبكده نحب بعض ..وعلشان الناس تحب بعضيها لازم نتعاون .. ولازم الناس تدي ( تعطي ) بعضيها .. مصداقا لحديث الرسول (ص) تهادوا تحابوا.. وكل ما يزيد التلاحم بين الناس يزداد الحب.. فالحب الرومانسي هو التقاء روحين متماثلين مع بعضهم الي ان يصيروا جسد واحد .. بواسطه الالتحام .. وهو هنا الحب او العشق .. والاسم الشرعي له هو الزواج .. ولما نعوز نعمل عمل فني من الخشب مثلا يبقي لازم نعشق الخشي في بعضه عاشق ومعشوق.. وشغل الفور فورجيه الجميل كله لحام للحديد في بعضه.. ويا بخت من وفق حديتين في بوابه جميله.. والطين حباته من رمل حبوا بعضيهم بعد ما تعارفوا علي بعض عن طريق ايد الفنان ..والاخت الطاهره الفاضله الانسه ميه.. وانا هنا باحاول اهتم بالحب بين الجماعات.. والافراد ( الحب الرومانسي )جزء منه .. فايه رايكم بقي لو تكافلنا .. كل منا يكفل الاخرين .. وقد قال الرسول انا وكافل اليتيم في الجنه .. او كما قال كهاتين .. واشار بالابهام والسبابه.. دي دعوه للتكافل من خلال المشاركه دي .. يلا نتكافل وانا هبدا باول مشاركه.. وكل نوع من التكافل هيكون له رقم .. يعني مثلا انا هتكلم عن توظيف الشباب وده هيكون رقم واحد.. واي واحد هيتكلم عن نفس الموضوع يبقي يكتب نفس الرقم.. نفسي يا جماعه نوصل لرقم ميه ( 100).. معقوله ممكن ده يحصل .. يارب
من مواضيع : حازم صيام ليل الحب ونهاره
التكافل صوره من صور الحب
الحب والبكاء علي الاطلال
08-10-2008, 08:39 PM
حازم صيام
 
1- تحب تتوظف ورانا ايه ورانا ايه

تحب تشتغل مساح .. لو عاوز خش عليا وانا هعينك حتي لو كنت مبتعرفش في المساحه .. انا هتكافل معاك واعلمك .. ومش مطلوب اكتر من انك تكون متخرج من 8 سنوات ( يعني خبره مزيفه مش مشكله ) خلي الخبره عليا بس الطعم عليك.. بس تكون متخرج من اي معهد او كليه بتدرس المساحه او حتي لو دبلوم صنايع والبخت مش هيبقي ضايع معايا .. ومش مهم الخبره .. اما لوكنت مثلا تجاره او حقوق وعندك الخبره يبقي تعالالي وانا هعينك برضه.. ايه رايكم بقي.. ملكوش حجه يا شباب.. يلا عشان البنات تحبكوا وتتجوزوا اللي بتحبوها..وانا حاسس ان مفيش حد هيقول انا .. منتهي الكسل.. يا سلام لو ادارة الملنتدي تسمح لي بترك تليفوني اكون شاكر
من مواضيع : حازم صيام ليل الحب ونهاره
التكافل صوره من صور الحب
الحب والبكاء علي الاطلال
10-10-2008, 09:59 PM
حازم صيام
 
معقوله محدش عاوز يتكافل مع الاخرين .. وكمان محدش عاوز يستفيد من هذا التكافل .. فيه حلقه مفقوده .. انا مش عارفها.. اصل دي عامله زي ازمه المياه .. احضرنا المياه .. واحضرنا العطشانين .. محدش عاوز يشرب .. ولا حد عاوز يساعدنا في تنقيه المياه .. حد يحل العقده دي يا جماعه
لكن كما يقال قد اعزرت .. وعلي راي المثل الشعبي لله يا زمري..
من مواضيع : حازم صيام التكافل صوره من صور الحب
الحب والبكاء علي الاطلال
ليل الحب ونهاره
11-10-2008, 11:28 PM
مسعين بالله
 
2-انا ممكن اتكافل بالمال.. يعني لو حد عاوز فلوس سلف ممكن اديله بلا ربا ولا فوائد.. وممكن عن طريق اي وسيله اقابل المحتاج.. واعطيه ما يريد .. وفكره جميله يا حازم.. ممكن نتبناها احنا مادام انت موقوف.. لان الفكره رائعه .. ودي رقمها اتنين مثل ما اقترحت
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل (قلوب في عيون الطبيعه )
الخير بين الناس (ليست مولاه )
لست وحدك
هل انت عضو بهذه النوادي؟
علم اسرائيل يرفرف علي ارض مصر
 

الكلمات الدلالية (Tags)
التكافل, الحب, صوره

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

التكافل صوره من صور الحب

الساعة الآن 01:27 AM.