العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح

خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )

الحوار المفتوح


16-10-2008, 01:04 PM
mizooo0
 
Angry خيانه صديق لصديقه قصتى مع اقرب الناس لى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


اصدقائى واحبائى فى الله


احكى لكم اليوم قصتى مع اقرب الناس ليا وهو صديق عمرى و الذى كان يعتبر اقرب الناس الى وهو صديقى (ح)


فى البدايه



بدأت الداقه منذ حوالى سن الخامسه ونحن فى سن صغير جدا

وكبرنا سنه بسنه مع بعض وكنا لا نفارق بعضنا الا عند النوم

وعندما وصلنا الى سن الجامعه ودخلنا الجامعه مع بعض حصل ما لم اكن اتوقعه

فى بدايه الامر كنا كأكثر من الاخوه يحكى ليا اسراره ومشاكله وانا كذلك واكثر وكنت اعرفه اشياء اخفيه عن كل الناس الا هو

فبدأنا العام الدراسى مع بعض وفجأه تغير الحال تمام 180 درجه فصديق عمرى بدأ يتهرب منى وانا اعرف انه يتهرب منى ولكن لا اعرف السبب وكنت الاحقه فى كل مكان وعندما اواجهه بالسبب يقول لى ان مفيش حاجه وانا اعرف انه اصبح بعيد عنى تماما ولا اعرف السبب


وكنت اتحمل على نفسى الكثير والكثير لكى ارضيه مع انى لم اعرف ما السبب وراء كل هذا وللاسف كان لايجيبنى

وكان ايضا يتهرب منى ويبعد عنى كثيرا جدا وعندما نرجع نكلم بعض زى الاول اجد ان كلامه كله سخريه وعندما اطلب منه ان اعرف السبب كان يتهرب منى ويبعد عنى


وهذه المشكله بدأت ايضا عندما قابل شخص ما واتصاحب عليه وعلى ما يبدو على رأى المثل (لقى احبابه نسى اصحابه ) وكنت لا اجد سببا ليعاملنى بهذه الطريقه وكأنه يقول لى ابعد عنى بس هو مش عاوز يقولها فى وجهى


بس تصرفاته تقول هكذا


وفى الاخير


يفشى اسرارى لصديقه الجديد ويحكى معه عن كل الاسرار التى كنت احكيها له


وانا الان لا افشى اسراره كما يفعل لاننى كنت اعتبره صديق بل اكثر من صديق ولاكن للاسف لم يعد صديقى الذى نشأت معه منذ سن الخامسه

وفى النهايه


اقول لكم كيف اتصرف مع هذا الشخص وكيف اعامله بعد كل هذا

او ان اجد شخص اخر صديق يكون بمثابه الصديق الصدوق
من مواضيع : mizooo0 الكتاب الممنوع فى مصر(علشان متضربش على قفاك)
خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )
ادخل طلع بطاقة حب جديد انت لسه مادخلتش
- انا مش فخور اني عربي مصري ..
ازاى عرفت طريق المنتدى يا اعضا المنتدى؟
16-10-2008, 03:24 PM
العشق الحزين
 
ميزو انا قريت كل كلامك وانا حاسة انك فعلا في مشكلة
لاني عندي صديقة انا وهي اتربينا مع بعض وزي انت وصديقك كدا بالظبط
وعشان كدا لما كنت بتحكي علي صديقك كنت بتخيل لو دا حصل معايا انا وهي

فعلا هو احساس صعب
بس محدش هيقدر يحسه او يفهمه الا لو كان عارف معني الصداقة الحقيقية او الصداقة اللي مش ممكن تتصور في يوم من الايام انها تنتهي باي شكل من الاشكال

هو اكيد في اسباب عشان هو يعمل معاك كدا

ولو هو مش قادر يقولك
انت واجهه للمرة الاخيرة بس متخلهوش يسيبك ويمشي زي كل مرة
انت تقوله متمشيش غير لما افهم
ولو مشيت اعتبر انك بتقولي ابعد عنك او انك نهيت كل اللي بينا والعشرة اللي بينا
يعني لو مقالكش السبب قله يبقي ردك اننا نبعد عن بعض وننهي كل حاجة

قوله قولي لو كان السبب حتي يوجعني قول
وواجهه كمان بانه نقل اسرارك وانت حافظت علي سره
فكره بالايام اللي عشتوها مع بعض

ولو طريقته فضلت معاك بنفس الطريقة اللي قلت عليها
يبقي لازم تبعد عنه خالص حفاظا علي كرامتك بس خليك محتفظ بسره ومتكونش زيه وهو مهما صاحب وعاشر اكيد مش هيلاقي صديق زيك وهو هيعرف كدا بس هيعرفه متأخر

وانت ممكن تلاقي صديق اة تكون معاه بس مظنش انك هتكون معاه زي صديقك(ح)
لانكوا عشرة مش صداقة يوم او اتنين
وربنا يصبرك ويوفقك يا ميزو

وانت مش اول واحد ولا اخر واحد صديقه يعمل معاه كدا

ارجو ان اكون افادتك
من مواضيع : العشق الحزين هل تقبل الزواج بفتاة او شاب لم ينجب؟؟؟
اخواني واخواتي المسلمون والمسيحيون تفضلوا....
يا حبيبي ليه (من تأليفي)...قولولي رأيكوا بجد يهمني
ايه رأيكم في الصداقة بين الولد والبنت
16-10-2008, 06:05 PM
mizooo0
 
والله كلامك كل جميل جدااااااا واكثر من رائع وانا هعمل بالنصيحه وهروحله للمره الاخيره بيته واواجهه

وفعلا مش همشى الا لما اكون عرفت ايه السبب بس فعلا عمرى ما هلاقى صديق زى صديقى ده لانه بجد عشنا مع بعض ايام حلوه وايام مره مع بعض لما بيكون هو فى مشكله انا كنت بحاول اساعده لما يخرج منها على خير

ودى فعلا مش عشرت يوم او اتنين ده اكتر بكتير جدا

بس مثلا لما اقوله يا صاحبى بلاش تكلم صديقك الى انت اتعرفت عليه لانه بجد صديق مش كويس جدااا يعنى بالاح صديق سوء واقوله ابعد عنه ومش تمشى معاه يقولى انت عاوزنى مكلموش ولا امشى معاه ليه اقوله لانه صديق مش كويس يقولى بس انا مش شفت منه حاجه علشان اسيبه مع انه متأكد مليون فى الميه انه مش كويس


ومع ذلك يفضل صداقته عنى صداقتى
من مواضيع : mizooo0 ارجو الدخول ماهى فائدة الفيس بوك وكيف اتعامل معاه
ادخل طلع بطاقة حب جديد انت لسه مادخلتش
خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )
مـــأَســــــــــ new7ob ـــــــــــنـجـر
ازاى عرفت طريق المنتدى يا اعضا المنتدى؟
16-10-2008, 06:08 PM
mizooo0
 
وعلى فكره اانا كثير ما وجهته بالسبب فيقول لى انه سوف ينصلح ونكون اكثر من الاول ولكن لا يمر على هذه الكلمات الا ساعات محدوده ويرجع يعاملنى بنفس الطريقه واكثر كمان ولا ادرى ما السبب
من مواضيع : mizooo0 ادخل طلع بطاقة حب جديد انت لسه مادخلتش
مـــأَســــــــــ new7ob ـــــــــــنـجـر
الكتاب الممنوع فى مصر(علشان متضربش على قفاك)
خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )
ارجو الدخول ماهى فائدة الفيس بوك وكيف اتعامل معاه
16-10-2008, 08:39 PM
العشق الحزين
 
يا ميزو
محدش بيقدر حد بيخاف عليه او بيحبه كدا

هو مبيقدرش انك خايف عليه من صاحبه
هو ممكن يكون فاكر انك مش عاوزه يكلم حد غيرك

يعني عندنا بانسبة اني بنت بنسميها غيرة
يعني البنت ممكن تغير من واحدة علي صاحبتها
من غير سبب يعني مش مثلا مش كويسة او كدا
لا ممكن تكون بنت محترمة وكويسة جدا
بس هي مش عاوزة صاحبتها تكلمها وخلاص

صعب اوي يا ميزو انك تخاف علي حد وهو مش مقدر دا
لازم تعرف السبب وبلاش دلوقتي تقوله كلم دا ومتكلمش دا لانك طبيعي شايف ان في تغير من ناحيتك يعني عمره ماهيسمع كلامك ولا حتي هيفكر فيه
حاول معاه مرة اخيرة وقولي ايه اللي حصل معاه
ربنا معاك ويعوضك بصديق يقدر اخلاصك وصداقتك
من مواضيع : العشق الحزين يا حبيبي ليه (من تأليفي)...قولولي رأيكوا بجد يهمني
اخواني واخواتي المسلمون والمسيحيون تفضلوا....
ايه رأيكم في الصداقة بين الولد والبنت
هل تقبل الزواج بفتاة او شاب لم ينجب؟؟؟
16-10-2008, 09:56 PM
mizooo0
 
والله انا محرج جدا منكم لانى اكتب لكم مثل هذا الكلام وبالفعل اتقابلت معاه من حوالى ساعه وقولته ايه السبب انك مش عاوز تكلمنى


والله ما كنت اتوقع مثل هذه الاجابه من صديق عمرى وحبيب روحى

والله انى عاجز عن الكتابه


واجد نفسى ابكى بغزاره وانا اكتب اليكم هذا الرد العجيب


لاجده يقول لى ان السبب الى مش عاوز يكلمنى انه


انا مشرفهوش انى اكون صاحبه ويمشى معايا ويكلمنى وانا بالمعنى الاصح بفضحه فى الجامعه


واقسم لك بالله العظيم اننى اتحمل على نفسى الكثير لى نكون اقرب الى بعض ولكن فوجئت بهذا الرد انى بفضحه مع انى والله العظيم كنت بمثابة الاخ واكثر من الاخ كمان


وعندما قالى هذا الرد بدأت فى البكاء وانصرفت وحتى لم يقل لى انه حتى اسف انه قال كده

وجئت لاكتب لكم هذا الرد


ولا ادرى لماذا يفعل كل هذا بصديقه


لا اعرف
من مواضيع : mizooo0 ازاى عرفت طريق المنتدى يا اعضا المنتدى؟
ارجو الدخول ماهى فائدة الفيس بوك وكيف اتعامل معاه
الكتاب الممنوع فى مصر(علشان متضربش على قفاك)
ادخل طلع بطاقة حب جديد انت لسه مادخلتش
خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )
17-10-2008, 01:22 PM
ذبده
 
ميزو كل اللى اقدر افيدك به هو انك تحاول معاه مره اخيره
واذا لم تجد منه فائده اتركه ولا تفعل مثله وتفشى اسراره
لان هذه القصه
قد حدثت معى ولكن صديقتى لم تفشى اسرارى
وانا ايضا لم افعل ذللك وربما يكون اختيار خاطى منذ البدايه
ولكنى لم اكن احسست بذللك للحظه واحده وعندما ترانى صدفه
كانها لم تكن تعرفتى من قبل وهذا يؤلمنى كثيرا وعشت اصعب ايام
بدونها وانهيار نفسى وعصبى لم احكى لك اكثر من ذللك لانى ارد عليك وانا اتالم
ربنا يهدى الجميع
من مواضيع : ذبده صفات الشباب من اسمائهم
افعال خاطئه تمارس بين الشباب ....................
لن اتزوج بعدك..حقيقه ام جبر خاطر....؟هااااااام للبنات
ما يحدث من ابتسامه المراه؟
عـلى من تبكى ..............؟
17-10-2008, 01:28 PM
ذبده
 
ميزو كل اللى اقدر افيدك به هو انك تحاول معاه مره اخيره
واذا لم تجد منه فائده اتركه ولا تفعل مثله وتفشى اسراره
لان هذه القصه
قد حدثت معى ولكن صديقتى لم تفشى اسرارى
وانا ايضا لم افعل ذللك وربما يكون اختيار خاطى منذ البدايه
ولكنى لم اكن احسست بذللك للحظه واحده وعندما ترانى صدفه
كانها لم تكن تعرفتى من قبل وهذا يؤلمنى كثيرا وعشت اصعب ايام
بدونها وانهيار نفسى وعصبى لم احكى لك اكثر من ذللك لانى ارد عليك وانا اتالم
ربنا يهدى الجميع
من مواضيع : ذبده اضرار التدخين
ايه هو الحل ...............
أمسح الغبار من على نظارتك
عـلى من تبكى ..............؟
افعال خاطئه تمارس بين الشباب ....................
17-10-2008, 03:12 PM
مواطن عربى
 
ميزو
لو قرأت بعض مواضيعى الزى ردت فيها على موضوع الصداقه
هتعرف أشياء كثيره
أولا ...لايوجد شيء إسمه صداقه بل يوجد شيء إسمه (معرفه )أى شخص أعرفه
ثانيا ...كن حزرا جدا ولا تحكى أسرارك لأحد مهما كان لان هناك قاعده تقول ( أصدقاء اليوم أعداء الغد )
ثالثا .. ألسر إذا خرج لأى شخص لا تضمن بقاءه سرا لآنك أنت لم تحافظ عليه بين صدرك
من مواضيع : مواطن عربى لماذا دمع العينين
عائلة عياش
وها هى قد وضعت الحرب أوزارها
الشرطى وبائعة اليمون
خنزير فى كل بيت مسلم
17-10-2008, 09:36 PM
ذبده
 
ميزو حاول ان تنساه وركز فى الدراسه
وصاحب غيره وصدقنى حتلاقى زىى كده
وحيكون صديق جيد و وفى كمان لان الصداقه فى الصغر لم تكن جيده
لاننا نكون لسه غير نضجين كاملا ولكن هناك حالات تستمر
انسااااااااااه للمره الثانيه حتى لا تضعف ارادتك مثل ما حدث معى
لا تكرر الماساه

يا ريت تكون تقبلت مرورى وكلامى
من مواضيع : ذبده ادخل وشوف تدمير الحياه............؟
صفات الشباب من اسمائهم
ايه هو الحل ...............
ما يحدث من ابتسامه المراه؟
متى حسيت ان الدنيا ما تسوى شئ...
17-10-2008, 09:40 PM
مواطن عربى
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذبده
لم اواففقك مواطن على رايك
وميزو طلب المساعده مش نزودها عليه
هههههه
هههههههههههه
زتس يو ابورزنلتى فرى دام
من مواضيع : مواطن عربى ممنوع دخول البنات ( بدون عنوان )
قرية المكفوفين
دعاره عينى عينك يا معلم
الاجر مقدما والناتج غير مضمون
علاج مرض الصدفيه
18-10-2008, 01:11 AM
العشق الحزين
 
انا احب اقولك حاجة واحدة بس يا ميزو وانت ممكن تفهم ردي من خلالها

"عسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسي ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم"
صدق الله العظيم.

بص يا ميزو ربنا بينلك حاجة دلوقتي ومتعترضش علي الحاجة دي مهما كانت صعبة عليك
مهما كنت بتتالم وبتندم
خلاص عمر ما صاحبك اللي فشي سرك وحصل بينكوا كلام جارح ترجعوا زي الاول
حتي لو رجعتوا مش هتكونوا زي الاول
قولي كدا هتحكيله سرك تاني ازاي

مينفعش
خلاص هو باعك بيعه
ومتزعلش يمكن ربنا ورالك حقيقته في حاجة صغيرة احسن ماتكون حاجة كبيرة

ربنا يعوضك بالصديق اللي يقدر حبك واخلاصك
من مواضيع : العشق الحزين هل تقبل الزواج بفتاة او شاب لم ينجب؟؟؟
ايه رأيكم في الصداقة بين الولد والبنت
يا حبيبي ليه (من تأليفي)...قولولي رأيكوا بجد يهمني
اخواني واخواتي المسلمون والمسيحيون تفضلوا....
18-10-2008, 07:04 PM
mizooo0
 
مشكوووووووووووورين جدا وفعلا هذه صداقه خاطئه منذ البدايه لاننى لم اكن اتوقع شىء يحصل مثل الذى حل وعندما واجهته اخر مره اخذ يهيننى ويجرحنى شكل لافت للنظر وانا ايضا اتحامل على نفسى واقول ها الكلام من وراء قلبه ولكن للاسف لم اكن اتوقع اننا فى يوم نسيب بعض ونكون كده بس انا بقوله (حسبى الله ونعم الوكيل)

لاننى استأمنته على بيتى واهلى وكان فعلا مثابه الصديق الحق ولاكن ما اراه الان يقول لى اننى

لن اكون صدقات بعد اليوم فصديقى بعد عشره عمر يفعل مثل هذا

طيب لو صادقت واحد تانى لسه حتى اعرفه من اسبوع او حتى سنه ماذا يفعل ؟؟؟
من مواضيع : mizooo0 ارجو الدخول ماهى فائدة الفيس بوك وكيف اتعامل معاه
خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )
مـــأَســــــــــ new7ob ـــــــــــنـجـر
- انا مش فخور اني عربي مصري ..
ادخل طلع بطاقة حب جديد انت لسه مادخلتش
 

الكلمات الدلالية (Tags)
(قصتى, مي, لصديقه, مع, الناس, اقرب, خيانه, صديق, قصتي

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
أقوى موضوع في أدلة نبوة محمد صلى الله عليه وسلم .... رائع جدا !!
فكرة ودعوة
رسايل موبايل طــــــــــــــــــــــــ حـــــــــــــــــــن 2007
جمال سليمان فى عيون الصحافة
رسائل جوال منوعة أكثر من 1000 رسالة

خيانه صديق لصديقه (قصتى مع اقرب الناس لى )

الساعة الآن 04:37 AM