xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى
التسجيل

الحب هو الحل 3

المنتدى الادبى

28-10-2008, 07:19 PM
love1story
 
الحب هو الحل 3

كلنا دايما بنحكم علي الضحك انه استهتار .. وبعد عن الضبط والربط .. ومفيش اي علاقه بينه وبين الجد ..وشتان بين الضحك وبين العمل والالتزام ... لكن نستطيع ان نجزم بان التكشير والزعل .. عنوان للجد .. والعزيمه .. ونوع من الاصرار والتصميم .. ومعني انك وجهك صارم يبقي ناوي علي شغل .. ومدام ناوي علي شغل .. تبقي مش صافي زينا .. وطريقك مش موازي لطريقنا .. بينما الهزل كل الهزل في الضحك..
وانا مش هتحيز لده ولا لده ولا هقول ده صح ولا ده غلط .. لكن هقول ان فيه دايما طريق ثالث .. هذا الطريق الثالث هو الوسطيه .. وده هو اسلوبي في الحياه .. وفي الكتابه ايضا .. وعلشان احنا بنتكلم عن الحب كحل لمشاكلنا ..يبقي هيكون كل حاجه اقولها حب في حب .. مش هوه ده اللي عايزه مننا ربنا ؟؟!! .. بس دي بقي الحاجه الوحيده اللي ملهاش طريق ثالث .. يعني يا تحب يا تحب .. جنه او جنه.. والا يبقي نهارك ابيض متوسط .. وملكش حل الا مالك .. وما ادراك ما مالك .. خازن النار يا حلوين .. الحب مفيهوش وسطيه .. ومدام عملية الحب دي مصير واستقرار وحتما ولا بد هنحب .. يبقي علي راي النص التاني من المثل اللي بيقول .. وان عشقت اعشق قمر .. والحمد لله معانا القمر كل يوم بيطلع في المنتدي .. بس مدام مفيش طريق ثالث يا شمس يا قمر .. يبقي اكيد لما نستطلع القمر هيكون هو النظر طريقنا .. والنظره الاولي لك والثانيه عليك .. والثالثه بقي (.....) .. وانا بحب القمر من اول نظره .. وكمان عندي اجهزة القياس والرؤيه والتمحيص والاختبار وتسبير الغور ( وتسبيل العينين كمان ) والدوخه والهيمان .. واه من الفيضان .. ( يغرق بلد فيضان الحب ) .. يا حوستي .. تعاليلي يمه وشوفي اللي جرالي .. واللي هيجرالي ..
اما بالنسبه بقي لاسلوب تناول الحب ففيه مدارس بالنسبه لموضوع الضحك والزعل .. ومن غير زعل انا ليا طريق ثالث في الحب .. بمعني ان فيه ناس بتقول ان الحب كله جراح واهات وطعنات وهات يا ضرب بس علي راي عاشور الناظر .. كله ضرب ضرب هو مفيش شتيمه يا كابتن ولا ايه .. ايوه يا عاشور مفيش وان كان عجبك .. وطبعا عاجبنا وراضيين .. بس للاسف الحب هو اللي مش راضي..
وفيه كمان ناس تانيه حلوه وبسكوت ومنتهي الحنان والرقه .. ومقررات سهله وجميله مع سعيد صالح في لبنان .. ودراسه مستفيضه كانت زمان في لبنان .. بس دلوقتي كفر الهنادوه وابو طشت كلهم اسواق حره للحب ..واخر دلع وهات يا ضحك ..

وناس تالته .. عندهم دايما طريق ثالث كل شيء عندهم هونا ما .. زي الحديث اللي ( كله حب ) اللي بيقول : احبب حبيبك هونا ما عسي ان يكون عدوك يوما ما .. واكره عدوك هونا ما عسي ان يكون صديقك يوما ما ..

وعلي فكره اتحداكم لو حد فهم الحديث ده ومعناه .. ويارب اكون غلطان .. لان مش معني الحديث اني مكنشي روميو .. لا بالعكس خليك روميو .. لكن هونا ما .. يسمح ليك انك تحبنا برده معاك ..وتحب ربنا وتحب حجات كتير تانيه حلوه .. هونا ما في الكيف وليس في الكم ..
اما الكم مقدرش اتكلم عليه .. يالهوي.. رومانسيه مفرطه بحر حب .. ونبع لا ينفذ .. طريقنا في الحب جد وكمان لعب .. طريقنا .. فرح ومعاه حزن .. ضحك ومعاه بكاء .. وانا هتكه(هعمل استرس ) علي الحته دي .. وهقول بجد هو كده .. لان الحب بيبكيني بكاء شديد والحب بيضحكني ضحك شديد .. وشعاري في كده : حديث الرسول
( ص) ماكان من اليد واللسان فمن الشيطان .. وما كان من القلب والعين فمن الله .. احبائي لا تمنعوا ا
و تكرهوا رسل الله في الحب .. قطرات الندي .. قطرات الدموع .. ونسمات الضحك .. وانه هو اضحك وابكي .. وانه هو رب الشعري

الضاحك الباكي : حازم
من مواضيع : love1story الحب هو الحل 5 (حب ياباني )
الحب هو الحل 4
الحب هو الحل 1
حب العصفور للعصفورة 3
الحب هو الحل 3
28-10-2008, 08:04 PM
العشق الحزين
 
شكرا علي مواضيعك المتميزة يا لاف ستوري

بس عموما اي حد بيحب الانسان يكون وسط في كل حاجة
يعني ميكونش جد اوووي ولا هزلي اووووي

او في وقت الجد جد
والهزار هزار

شكرا يا لاف ستوري
تقبل مروري
من مواضيع : العشق الحزين
28-10-2008, 08:41 PM
love1story
 
علي فكره .. انتي بتستطلعي هلال رمضان من بدري علشان كده بتصومي قبلنا .. وكلنا كده بنقلدك .. يعني لكي اجران .. اجر مشاركتك ... واجر من اقتدي بك ... علاوه علي اجر السبق.. واللي سبق اكل النبق ..
انا شاكر وممنون بوجودك

اسمي حازم .. وحضرتك مييييييييييييييييين ؟؟
من مواضيع : love1story الحب هو الحل 1
الحب هو الحل 4
الحب هو الحل 2
الحب هو الحل 5 (حب ياباني )
حب العصفور للعصفورة 3
28-10-2008, 10:31 PM
no_wonder
 
انت سميت نفسك الضاحك الباكى
والصراحة على قد ما الاسم لايق عليك
انما بحس انك لازم يكون اسمك من غير بكاء
لانك بتتكلم باسم الحب
وبتتكلم عن الحب انه امانة للمحبين من خالق الكون
لازم نحافظ عليها
وبرغم ارتباط الحب بالعواطف الجياشة وبالبكاء
وان اللى بيحب لازم يكون فى جيبه منديل
عشان الطوارىء
لكن انت بتتكلم عن الحب اللى من عند ربنا
حب صافى عواطفه كتير
شكوتك لله وحبك لله
لكن بما ان الحب والبكاء من نفس الفئة
واللى هى صفات القلب الصادق
فاكيد انت الضاحك الباكى
لك اجمل سلام
من مواضيع : no_wonder شاهدة العبرة
عند المقعد الحزين..على الطريق!!
اللحن المجهول
إبحث عنى...!!
خاتم سليمان
28-10-2008, 11:03 PM
العشق الحزين
 
شكرا يا حازم علي الكلام الجميل دا

تحياتي ليك علي كل مواضيعك الحية دي
من مواضيع : العشق الحزين
29-10-2008, 01:20 AM
love1story
 
عفوا يا .... صديقة حازم
اعلاميه .. موفقه ان شاء الله
ياتري طالبه اعلام
ولا مخلصه
من مواضيع : love1story الحب هو الحل 2
الحب هو الحل 1
الحب هو الحل 4
الحب هو الحل 3
الحب هو الحل 5 (حب ياباني )
29-10-2008, 01:30 AM
فوزى99
 
جاء فى أسفار <فوزى ريحان>:أن روميو ماكانش بيحب جولييت..!!
عندما أشيعت هذه الأنباء..هتف المخدوعون<ازاى يقول كلام زى ده>..؟؟!
لكن وبعد المداولات،واستجماع القرائن،لقيوا فوزى عنده حق...!!
تفتكر ليه...من واقع كتاباتك عبر سلسلة<الحب هو الحبل>...قصدى هو الحل..؟؟
ومن واقع فلسفتك الخاصة...
من مواضيع : فوزى99 تترية.....
مرثية عشق.....
جموح....
زمن الشهد...والنسيان...!!
المصير....!!
29-10-2008, 09:32 PM
love1story
 
كنت وانا صغير صغير جدا
.. ادعو دعاء كبير كبير جدا ..
كنت اقول بجد وليس من قبيل البلاغه والمبالغه :
اللهم اجعلني صغيرا في عيني كبيرا في اعين الناس
.. ومازلت لا ادري
لماذا كان اصراري علي هذا الدعاء
رغم صغر سني ( وقتها )..
ومرت سنوات وقابلت ريحان ..
وسمعت منه الكثير
.. تذكرت الدعاء ..
علمت ان الله استجاب

من مواضيع : love1story الحب هو الحل 4
الحب هو الحل 3
الحب هو الحل 1
الحب هو الحل 5 (حب ياباني )
الحب هو الحل 2
29-10-2008, 09:43 PM
nosa meso
 
والله انت بتحسسنى ان لسه فى حب فى الدنيا
لانه فعلا اجمل احساس فى الوجود
وبعدين اللى بيحب مش بيشوف فى حبيبه اى حاجه تانيه
غير انه بيحبه وبس
يعنى بيتكلم جد بيتكلم هزار هو بيحبه
من مواضيع : nosa meso ارجوحه مشاعرى
:: زهره الياسمين ::
ليله عاصفه
فارس الاحلام
الأضاليا البيضاء
29-10-2008, 09:47 PM
العشق الحزين
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love1story
عفوا يا .... صديقة حازم

اعلاميه .. موفقه ان شاء الله
ياتري طالبه اعلام
ولا مخلصه

انا طالبة بكلية اداب قسم اعلام

شكرا ليك يا اخي الفاضل
من مواضيع : العشق الحزين
30-10-2008, 04:46 PM
love1story
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العشق الحزين
انا طالبة بكلية اداب قسم اعلام

شكرا ليك يا اخي الفاضل
لو اخترت حاجه غير الهندسه وغير عماره لاخترت اعلام .. سنه كام ؟
من مواضيع : love1story الحب هو الحل 4
الحب هو الحل 1
الحب هو الحل 3
الحب هو الحل 2
حب العصفور للعصفورة 3
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الحل, الحب

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

الحب هو الحل 3

الساعة الآن 08:23 PM.