العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى

الحب الخفي ليس حباً

المنتدى الادبى


04-11-2008, 03:40 PM
nosa meso
 
الحب الخفي ليس حباً

حافظتُ على هدوئي في الوهلةِ الأولى حينَ قدومِه
وأنا أكادُ أطير من الفرحة..
لكنني أقسمتُ على نفسي أن أتمسّـك بصمتي وأتباهى بهدوئي ،،
رُغمَ توغُّــل الرغبة في أعماقي بأن أصرخ بـ " أُحبُــــــــك" وأرتمي في أحضانه ..
لولا رؤيتي بذراعيه الممتده وخطواته المتسارعه مُتجهاً نحوي
وكأنهُ سَمعَ خفقاتُ قلبي المتعالية ونداءُ لساني دونَ نُطق ..
فاغمضتٌ عينَـي وإحساسُ حُبُّ الإحتواء بينَ يديه تَملّكني
والشّعُور بدفءِ أنفاسهِ احاطتني قبلَ إلتصاقهِ بي ،،


لـِ أستفيقَ على قدومه وهو يُــعَانِـــقُ مَــن " خَلْـفي "
وتركني احتَضِر " أنا ومشاعر الحب " الخفيّه ..!!
حاولتُ جاهدة نفضِ ذالكَ الكابوس عني ومشهدَ ظلالهِ الـمُـدْبـره مع غيري ,,
دونَ جدوى في تغيرِ الواقع الذي ارتطمتُ به واثقلَ جَفني بالدموووع
وجَفّ حلقي من غيرِ أن يُسمَع سِواي أناااتهُ الحارقة و......لا أحد ..!

لابد ان نعيش الواقع بعيد عن الخفاء
فـ الحب الخفي ليس حباً

فهو كـ الباب الموصود بـ الاقفال
من مواضيع : nosa meso آهات عاشقه .....
لن أنساك
اعترف لكم اني احبه ..
احاسيس لمن لا يعرف الاحساس
** يا ليل **
04-11-2008, 04:24 PM
مسعين بالله
 
هكذا تكون البلاغه ..
ومن لها غير اصحاب الادب
.. قولا وفعلا
ليس غير النهار ماوي
لاصحاب الهدي
والملائكه المقربين
فليسقط الظلام
حفظكي الله من كل سوء
من مواضيع : مسعين بالله كبد مقروحه
قلوب لا تعرف الحب
القيم تحت تراب المال وستار الجهل 2
قلب ظمأن علي شاطيء الهجر ونهر العصيان
العمارة قصيدة ابياتها من زجاج وحديد
05-11-2008, 02:32 AM
فوزى99
 
ده بين الحبيب ومحبوبته....
لأن للحب مظاهر يمكن للعادى أن يفضحها...
أما أمام الناس..أرى...
خاصة فى هذا الزمان أن المثل القائل:<دارى على شمعتك تقيد>
سيرا"فى اتجاه قول المصطفى صلى الله عليه وسلم:
<استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان>...
وبصراحة الحب هو كل حاجة...صح...ولاايه؟؟!!
دمتى لنا بكل خير...
من مواضيع : فوزى99 الاّتى....!!
صديه..!!
لمسات مجنونة........
فى الحب..لماذا...؟؟!!
الابهام فى شعر الحداثة...<1>
05-11-2008, 12:37 PM
nosa meso
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسعين بالله
هكذا تكون البلاغه ..
ومن لها غير اصحاب الادب
.. قولا وفعلا
ليس غير النهار ماوي
لاصحاب الهدي
والملائكه المقربين
فليسقط الظلام
حفظكي الله من كل سوء
ميرسى لذوقك ورقتك
ومتحرمش من وجودك دايما
ولا من كلامك الجميل
والف شكر على دعوتك الصادقه
واكيد الملايكه هتقولك ولك مثلها
اصل كان فى شخص عزيز بيقولى كده.. وانا بصدقه
من مواضيع : nosa meso سمرة مع البــدر
احبنــــــــــــــــى
اعترف لكم اني احبه ..
اناديك.... فهل تسمعنى
بلاغ هام للحبيب
05-11-2008, 12:59 PM
nosa meso
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوزى99
ده بين الحبيب ومحبوبته....

لأن للحب مظاهر يمكن للعادى أن يفضحها...
أما أمام الناس..أرى...
خاصة فى هذا الزمان أن المثل القائل:<دارى على شمعتك تقيد>
سيرا"فى اتجاه قول المصطفى صلى الله عليه وسلم:
<استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان>...
وبصراحة الحب هو كل حاجة...صح...ولاايه؟؟!!

دمتى لنا بكل خير...
اكيد طبعا يا استاذنا الحب كل حاجه
واهم حاجه فى الدنيا
دى الحب هو اللى بيصبر الناس دلوقتى
ما حضرتك شايف حياتنا بقيت ازاى
مبقاش فيها اى حاجه حلوه غيرالحب
دى لو مفيش حب ممكن نموت.. مش كل الناس طبعا
لان فى ناس الحب مش فارق معاهم .. عادى يعنى
لكن انا عن نفسى اكيد هموت لو مفيش حب
ممكن اكون مجنونه شويه.. او رومانسيه شويه
بس هى دى الحقيقه

والف شكر على مرور حضرتك الجميل
وعلى مشاركتك الاجمل
وحقيقى انا بكون سعيده جدا لما برد على حضرتك
واعذرنى لانى بتكلم بالعاميه
بس معليش بقى امرك لله
لك خالص الشكر والتقدير
من مواضيع : nosa meso اصعب كلمات الحب
من اجلك.................انا أعيش
سمو الأميرة
فلتخبرك الايام
لماذا أحبكـ، .......؟؟
14-11-2008, 03:24 AM
Mora Adam
 
بصى بقة
الكلام دة عن خبرة:
الحب الصامت كان شى لم يكن لازم نتكلم لو بنحب عشان على الاقل مانعيش نفسنا فى اوهام
انتى فاهمانى زى احلم بيها مثلا واحلم ان هى جات كلمتنى او انا قلتلها بحبك وهى كمان ونعيش فى وهم
ان هى فعلا بتحبنى والله واعلم هى بتحبنى ولا لا.
واتن صامت لحد مايجى غيرى يخدها وارجع اقول الحب الضائع .لازم الكلام
والحب شى عظيم واجمل حاجة فى الدنيا دى كلها والحب الحاجة الوحيدة اللى عمرها ما يكون فيها نفاق
لان الحب هو الحب من ملايين السنين ممكن تكون طرق التعبير اختلفت من زمن لزمن بس فى الاخر الحب هو الحب لانقاش.ولو مافيش حب يبقى مافيش حياة لان الحياه قائمة على الحب.
واقول لكل واحد بيحب ونيتة سليمة قصدى حب للجواز مش للمصلحة روح اتكلم وطلعلها كل اللى جواك
اوعى تسكت انا سكت راحت منى للابد..........
من مواضيع : Mora Adam عــــــابر سبـيل
وهل تردنى الا اتكلم؟!!!!!
فأين انتم يا مسلمين؟!!!!!
الصمت لغه رائعه ولكن قد تسبب غضب احدهم!!!!
للاسف قابل واحد لمؤاخذه رِخم
14-11-2008, 03:44 AM
nader ahmed
 
لا يا نوسة
يقول الشاعر
استشف الوجد فى صمتك آهات دفينة
تتوارى بين انفاسك كى لا استبينا
من مواضيع : nader ahmed فى التانى السلامة.. وفى العجلة الندامة
الى من كان حبيبى
الفراق
تعالوا شوفوا الليل عند الحبيبة
دموع العين
14-11-2008, 04:02 AM
qwert1234
 
ساعات بيكون غصب عن الواحد بيكون بداخل مشاعر فياضه
لكن خجله بيمنعه من افصاح ما بداخله خجلا او خوفا من صدمه
ما وبيفضل محتفظ بحبه النقى بداخله بدون اى تلوث انسانى
او بتكون ظروف بتقون قويه يخاف يفصح عنها لكل واحد طريقته
بالحب شكرا لكى على موضوعك الجميل كا عودينا دائما
ارجو تقبل مرورى المتواضع وكلماتى البسيطه اما م اجلال وعظمه
ما سطرته اناملك الرقيقه دمتى لنا بمحبه الرحمن وحفظه تحياتى لكى
من مواضيع : qwert1234 تبكيني دموعي غدر الاحباب...........
الخيانه
قارب نجاة
أتعلمي..
آآآآآآه لو غاب عنى
14-11-2008, 04:46 AM
no_wonder
 
شعور صعب جدا
احساس بالحب والياس والغيرة
والندم على السكوت
لا منك صاحى ولامنك قادر تموت
والقلب بيبعد والحب بيفوت
والعمر بيجرى
ومصر على السكوت
احساسك جميل وتعبيرك اجمل
لكى منى اجمل سلام
اجمل نوسة
من مواضيع : no_wonder إبحث عنى...!!
مصر الامان
غاضبة!!!
رحال...بلا دفء...!
عند المقعد الحزين..على الطريق!!
14-11-2008, 10:31 PM
SOME_ONE_ELSE
 
بجد ابداعك الجديد فاق الوصف
و ما اقدرش اقول كلام بعد اللى قالوه استاذتنا
بس انا عن نفسى احساس الرومانسيه عندى فيه زى خلل
فادعيلى يمكن اتعلم منك حاجه
و لكى منى ارق تحيه
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE ماذا اختار
اذا لم تكن لى؟؟؟
الحب هو الحل
رغبه
حدث فى كل مكان
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الحب, الخفي, حباً

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الحب هو هو ذلك الشعور الخفي الذي يتجول
كبار أعلام الصوفية
تايلاند الخفيـــــــة
التقويم الخفي....

الحب الخفي ليس حباً

الساعة الآن 01:53 AM