xpredo script

العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى

هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟

المنتدى الادبى

05-12-2008, 04:05 AM
amdian
 
لا داعي ان نكون قريبين من بعضنا البعض كي نحب .
فالحدود والمسافات لا تمنع تقارب القلوب والارواح من بعضها البعض .
فالمشاعر والاحاسيس الجميلة الطيبة .
تلغي المسافات والحدود والابعاد الزمانية والمكانية .
وتلغي الوجود .
واننا نحبهم رغما عنا .
ودون سابق انذار منا .
ونتعلق بهم .
ونتعود عليهم .
فنلتصق بارواحهم .
التصاق الروح بالروح .
وتكون ارواحهم لارواحنا قرار

من مواضيع : amdian قلبي مدينه الاحزان
انا يا حبيبى احبك
احزانــــــــى
خيانــــــــــــة
اطياف المنى
05-12-2008, 11:33 AM
ذبده
 
شكرا امادوا لمرورك
وعلى الرد الرومانسى والجميل قوى ده
ولكن تعرف ازاى انه بيحبك ومش بيضحك عليك او بيتسلى
فلابد من رؤيته
من مواضيع : ذبده هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
عبارات تتحدث عن .........................
05-12-2008, 07:16 PM
ذبده
 
اين يااااااقى المشاركات
من مواضيع : ذبده عبارات تتحدث عن .........................
هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
06-12-2008, 01:36 PM
ذبده
 
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من مواضيع : ذبده هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
عبارات تتحدث عن .........................
09-12-2008, 10:19 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ذبده
أخوتي..بنات حب جديد
هذا السؤال موجه للكبار وصغار وهو جاد وليس لعب بمشاعر الاخرين ابدا...

هل ممكن انك تحب شخص عمرك ما شفته في حياتك ?? ....!!!

سؤال سألتوا احد صديقاتى
وحيرني الجواب...
ولم استطلع الاجابة عليه لوحدي ..
لذا ارتأيت ان تشاركوني الجواب..

فهل من الممكن ان تحب شخصا عمرك ما شفته في حياتك ?? ....!!!

لربما عرفته من خلال شبكة الانترنت .. في احد المنتديات او كلمته على الماسنجر او في شات .
اوتحدثت معه من خلال الهاتف..!!

هل من الممكن ان تكون المحادثات المسنجرية او الشاتية او الهاتفية كافية كي تعرف وتحب شخص معين ??..!

ام انك ضد هذا النوع من الحب..
لانك تعتبره تسلية وقضاء وقت وتعبئة فراغ فقط ?? .. !!
وهناك الكثيرين ممن يلعبون بمشاعر الاخرين ولهو بها ويتلذذ بانة اوقع انسان او انسانة فى شباكة وعندما يعلم بانة قد اوقع ضحيتة فى شباكة يتركة او يتركها ويبحث عن صيد اخر .. !!
والتلاعب بمشاعر الاخرين والاقاع بهم يكون عادة عن طريق الكلام المجاملة الرد المنمق الجميل الاثراء والاطراء على اى كلام حتى وان كان كلام هبل الدفاع عنة الضحية فى اى موضوع اللعب بالارواح
فالروح هى من تحب ...
وهي تتآلف مع روح اخرى تعرفت عليها فوجدت عندها الحب .
والامان والطمأنينة والسلام .
وكانت اقرب من روحها اليها .
ولا داعي ان تتلاقي الاجساد والعيون .
كي نحب .
ولا داعي ان نكون قريبين من بعضنا البعض كي نحب .
فالحدود والمسافات لا تمنع تقارب القلوب والارواح من بعضها البعض .
فالمشاعر والاحاسيس الجميلة الطيبة .
تلغي المسافات والحدود والابعاد الزمانية والمكانية .
وتلغي الوجود .
واننا نحبهم رغما عنا .
ودون سابق انذار منا .
ونتعلق بهم .
ونتعود عليهم .
فنلتصق بارواحهم .
التصاق الروح بالروح .
وتكون ارواحهم لارواحنا قرار .

اخواتي البنات
هل تؤيد او لا تؤيد هذا النوع من الحب ??..!!
وهل احببت شخصا لم تعرفه ولم تراه ابدا في حياتك ??...!!

ارجوا ان تكون الردود بصراحة
الموضوع ده شاغلني من زمان
ولما شفته هنا
قررت ادخل
بس هتكلم كتير .. وهعطلكم .. انا شايفك مصره اوي
انتي حره ............
قالت لي مره : انت رسول الحب
وانا بقولك : دعيني اتغر لبعض اللحظات
وامارس رسالتي
وفي البدايه هقول المثل الشهير اللي بيقول :
اللي علي الارض خيال
بمعني انه مهما ادعينا معرفة الحب
فان المحك الوحيد هو واقعنا العملي
ونظرا لان الحب مش لعبه
ولا تسليه .. فلسنا اهل خبره
لاننا زي المثل علي الارض
واللي علي الارض
مش زي اللي في الفضاء

لكن هنستعير في خبره الحب
باشياء مماثله
انا كنت في قسم عماره
وكان زميلي هشام

بقسم ميكانيكا
وجاء لي في قسم عماره
وراني وانا انظر الي واجهة مبني
ولا انظر الي غيرها
وسبلت عنيا .. وهات يا اعجاب
مش عاوز اشيل عيني من عليها
دخل هشام وراني
فقال : الحقوا .. حازم بيحب في الرسمه
وكلامه فيه شيء من الصحه
انا بملي عيني منها
باشوف ايه العيوب عشان اعالجها
واشوف المزايا وابالغ فيها
انا بكتشف بنفسي رسمتي حبيبتي
( مع ان احنا بنرسم عماره صماء عجماء )
فما بالكم بدراسه بشر
ومن تكون ؟
اغلي ما ستملك في حياتك الدنيا
وفي الاخره
حب الي مالانهايه
يستحق منا طوق الحمامه
والف طوق للحمامه
ماهو انا حزم نفسه
انا ابو طوق الحمامه
وربنا يجعل كلامي خفيف علي قريب صاحب الطوق
ومحضره من الاندلس الي المنتدي
فنحن نبحث عن رفيقتك في الحياه
وفيما بعد الحياه
وزي منا كنت بحاول اطلع مفردات جميله في الرسمه
برده بطلع مفردات جميله في حبيبة القلب
اللي بيزيد ان رسمتي مفيهاش روح
احنا بنوصل بالعماره الي ان يكون بها روح
اما عن البنت اللي بنحبها
فهل فيها مفردات جميله زي العماره او اي عمل فني اخر
اه فيها طبعا
طيب مين اللي بيحط المفردات دي
انت فقط ومن شئت ان تشركهم بشرط ان تكون مقتنع .. زي مثلا زمان واحد (مامته) هي اللي بتختارله شريكه حساته من غير ما يشوفها .. هما اتفقوا علي شويه مفردات وهو واثق من( مامته ).. وخلص الموضوع
كويس طيب ايه هي المفردات دي
حجات كتير اوي .. بنحبها وبندور عليها .. وانا كتبت من قبل علي الموضوع ده .. لكن هكتبها في مشاركه جديده بعنوان الحب هو الحل 25 ( مفردات الحب ) بس انا فاكر اني كتبت عن كده من قبل ..
عموما ممكن الشات يوفر لنا بعض المفردات ومش كلها .. بس الصوره مش واضحه .. والضحك في النت كتييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييير
وخداع النفس بالاماني اكتر

تقبلي مروري
من مواضيع : مسعين بالله كبد مقروحه
هل ربنا بيحبك؟( 1) فين اعضاء جماعه الحب ؟؟
الحب هو الحل 11( الاعلان عن الحب )
سخاء
الحب هو الحل 28( الحسنه والسيئه في الحب)
10-12-2008, 03:04 PM
ذبده
 
شكرا على مرورك مستعين بالله
وانا قرات الرد وفهمت قصدك
من مواضيع : ذبده عبارات تتحدث عن .........................
هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
25-12-2008, 08:10 PM
o2000_love
 
لي راي قد يتفق او يختلف معاكم -فية دائما استثناءات -وفي الاخر مراية الحب عامية
لكي تحياتي وتقبلي مروري




























































من مواضيع : o2000_love صوت من اعماقي
لقاء الحب
لحظة فراق
27-12-2008, 02:55 PM
ذبده
 
شكرا عمر على مرورك
من مواضيع : ذبده هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
عبارات تتحدث عن .........................
05-03-2009, 03:59 AM
lover girl
 
مع احترامى لموضوعك انا لا اؤيد الحب عن طريق الشات او الهاتف لانه وهم ولا يظهر الشخصية كاملة شكرا
من مواضيع : lover girl
21-03-2009, 11:51 PM
ذبده
 
شكرا لمروك ولرايك وانا اؤيدك
من مواضيع : ذبده عبارات تتحدث عن .........................
هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
28-03-2009, 05:31 PM
ebrahim helaly
 
ازيكم ياجماعه وانتي يازبده وانا اسف لو كنت برد علي موضوع ممكن يكون الرد للبنات بس بس انا عندي راي حبيت اقوله اولا الحب وكلمه حب مبتجيش بالسهواله دي يعني ياجماعه لازم نفرق بين الاعجاب والحب الاعجاب ممكن يكون من اول نظره انما الحب لا الاعجاب ممكن عند طريق الكلام مع شخص واعجب بيه وشخصيتها بس مش لازم انتي اعجبت بيه اني احبه الحب مبيجيش الا عن طريق العشره
انما احب عن طريق النت او الموبيل ممكن يكون حب او اعجاب بس لازم نفق عادي جداا ممكن يجي الحبعن طريق النت والموبيل بس مش بطريق الشاتوالموبيل بس دا يعتبر اعجاب مش حب انما لو اتعرفنا علي الشخص دا وحصل ان فيه عشره ووتوافق في كل حاجه ويكون فيه مقبله وكدا يعني حاجات كتيرر الل انا عايز اقوله عادي جداممكن يكون فيه حب عن طيق الموبيل والنت وومكن يكون فيه اعجاب
وشكرا يازبده هانم علي الموضوع الحلو دا
من مواضيع : ebrahim helaly الليــــــالي المظلــــمه
*&وحشتنـــــــي!!!!!&*
عارفين الشعور ده! , انا حسيت بيه
"اهـــداء,مـــن,الحـــــب"
28-03-2009, 09:37 PM
القسوه والحنان
 
زبـــــــــدهـــ ,,,

الحب هو الاحساس و التناغم الفكرى و التوافق بين القلوب و الانسان ما هو
إلا عقل يفكر و قلب يشعر بما في داخله .

باختصار أرى أن المبادىء و المثل و السلوكيات و الاخلاقيات لا تتجزأ , فمن حسن
سلوكه و قيمه و إرتقى حبه فى الحقيقه فسيكون كذلك في أى مكان أخر , بمعنى
من خلال السلوكيات و الترابط الفكرى و الأراء المتعدده يمكن أن الحكم على شخص
بأنه صادق أو كاذب ........ و أعتقد أن الحب في الشات أو النت نسبه كبيره جدا
هو احساس و شعور كاذب و لكن لا يمنع أبداُ أن هناك حب حقيقي وواقعى بين
أطراف قد وصلوا إلى مرحله تمكنهم من المعرفه الحقيقيه لكل منهم و دائماا أأمن
أن لكل قاعده إستثناءات .........

هذا رأى صحيح يحتمل الخطأ و الله تعالى أعلى و أعلم ,,,

شكراا زبدهــــ على الطرح المفيد و الهادف .




القسوهـــــــــــــــــ و الحنانــــــــــــ
من مواضيع : القسوه والحنان بقــــــــايا أوراق ..........!!
خلــــود العُمـــر ،،،
القـــــــــــرب ,,,
كلمات فوق المعاني .............
أسيـــــر عشقهــا ..............
29-03-2009, 01:25 AM
(اسيرة دموعى)
 
بصى يا ستى هو طبعا الانسان المحبوب محبوب فى كل وقت وباى طريقة كمان يعنى ممكن اكون بتكلم مع حد عالشات ويكون كويس قوى وترتاحى معاه وده لانه كده فعلا وحتى من غير ما تشوفيه
وحد تانى تحسى كده انك مش طايقة حتى تتكلمى معاه ولا تسمعيه
وبرغم ده كله انا مريت بتجربة وفعلا حبيت شخص ولما كلمته وشوفته طلع احسن من الشخصية اللى كنت رسماها فى خيالى وحبيته اكتر واكتر واتعلقت بيه قوى بس اكتشفت انه مش بيحبنى وطول الوقت بيفكر فى نفسه بس وفى مستقبله وبس وانا مليش فى حياته اى مكان
بس سيبته وانا كرهت بعدها اتكلم مع اى حد وما بقيتش هصدق اى حد وكرهت الحب اللى فى الدنيا وخصوصا اللى على النت
تقبلى مرورى فى موضوعك وردى عليه
من مواضيع : (اسيرة دموعى) _ هذا الذى اغضبه يوما حبى _
_ وقد قبلت منك التحدى _
_ يقول انه بكى _
29-03-2009, 12:22 PM
ذبده
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahim helaly
ازيكم ياجماعه وانتي يازبده وانا اسف لو كنت برد علي موضوع ممكن يكون الرد للبنات بس بس انا عندي راي حبيت اقوله اولا الحب وكلمه حب مبتجيش بالسهواله دي يعني ياجماعه لازم نفرق بين الاعجاب والحب الاعجاب ممكن يكون من اول نظره انما الحب لا الاعجاب ممكن عند طريق الكلام مع شخص واعجب بيه وشخصيتها بس مش لازم انتي اعجبت بيه اني احبه الحب مبيجيش الا عن طريق العشره
انما احب عن طريق النت او الموبيل ممكن يكون حب او اعجاب بس لازم نفق عادي جداا ممكن يجي الحبعن طريق النت والموبيل بس مش بطريق الشاتوالموبيل بس دا يعتبر اعجاب مش حب انما لو اتعرفنا علي الشخص دا وحصل ان فيه عشره ووتوافق في كل حاجه ويكون فيه مقبله وكدا يعني حاجات كتيرر الل انا عايز اقوله عادي جداممكن يكون فيه حب عن طيق الموبيل والنت وومكن يكون فيه اعجاب
وشكرا يازبده هانم علي الموضوع الحلو دا

شكرا لمرورك با ابراهيم
ولرايك
من مواضيع : ذبده هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟
عبارات تتحدث عن .........................
 

الكلمات الدلالية (Tags)
لل, من, بحث, تراه, شخص, إم, قبل...؟, قبل؟

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

هل تحب شخص لم تراه من قبل...؟

الساعة الآن 04:54 PM.