xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى
التسجيل

الحب هو الحل 23( الحب والمعرفة )

المنتدى الادبى

07-12-2008, 06:23 AM
مسعين بالله
 
الحب هو الحل 23 الحب والمعرفة

بيقول المثل البلدي : تعرف فلان؟ .. اه .. عاشرته ؟.. لا .. يبقي متعرفوش .. والمثل ده صحيح .. لانه مؤيد بالاحاديث وباقوال الصحابه .. مثل قول عمر .. عندما سال عن شخص ما فقيل انه كذا وكذا يعني ذو خلق .. فقال هل عاملته بالدرهم والدينار.. يعني انه بهذا المحك قد يختلف .. او قال لعلك رايته يحرك راسه في المسجد .. يعني منسجم مع كتاب الله .. لكن هل هو منسجم مع كتاب الله العملي .. او الواقع العملي لكتاب الله .. هو ده المحك الحقيقي وهو الاختبار للي بيدوروا علي اختبار في الحب .. وتعالوا نعرج علي المحراب بتاعنا وهو الحب .. كوكب الحب البادي لكل ذي عينين .. الكوكب زعلان اوي مننا لاننا بنقول بس مبنعملش .. الكوكب عاوز يمشي من هنا خالص بيقول .. اسمع كلامك يعجبني اشوف امورك استعجب .. وانا بقوله اصبر علينا يا عم كوكب .. هنبقي حلوين بجد واخر حلاوه بس الظروف صعبه خالص وهي اللي عامله كده فينا يا مصريين بس والله يا كوكب قلبنا زي الفل.. عشان كده بقولك يا عمنا الكوكب .. لا تعجل علينا وانظرنا ( فينك يا عمر بن هند ) .. وانا مخبيش عليكوا بحب جوز الهند .. اهو راجل اهه مش ست وبحبه جدا اكتر من الشيكولاته اللي هي ست .. محنا قلنا بقي الحب مش معناها راجل وست دا ممكن.. حازم الحب هو الحل 23  الحب والمعرفة ريحان .. بس هوا اللي بيدبحلي القطه .. ميعرفش اني مقاتل شرس من زمان.. وفارس بس مش فارس من بتوع زمان لا فارس العلم .. او فارس السيف والقلم علي مع الاعتذار للاديب الراحل .. يعني الحب رجالي برضه وستاتي كمان .. وحقك عليا يا عم ريحان.. وادي قلمك اهه ابوسه .. ماهي الفروسيه الان بقت في الكلام .. في العلم.. في القلم ..بس طبعا الكلام العملي .. انا بقول القصه دي كلها من اولها لاخرها عشان اخش علي عمتي معرفه .. اصلها عجوزه بس كهينه اوي .. وهي دي اللي ممكن تحددلك اذا كان الحب دا ناجح ولا لا .. عمتي معرفه الكهينه بقي .. بتقول الكلمه في الحب هي الكلمه ..وبتزغر الزغره في الحب هي الزغره .. يعني بسرعه تجيبلك قرار الموضوع وتلخصلك حبك في كلمتين .. لكن انا بقي ممكن الخصهولك في كلمه واحده (الله ) لو تعرف ربنا هتحبه .. ولو مش هتعرفه مش هتحبه او علي الاقل لن تحبه كما يجب .. قد تحبه حب ناقص حب معيب .. حب غير مثمر .. حب جاف .. حب عقيم ..حب غير مقبول .. لان الله طيب لا يقبل الا طيبا.. زمفيش في العقيده عذر بالجهل ( ولا في الحب الرومانسي كمان ) وعدم معرفتك لربنا شيء مش طيب ابد .. << طب وايه علاقة حب ربنا بحبنا التاني >>..( الحب السيكو سيكو يعني ) .. لا اعذرني بقي محنا بنتعلم من ربنا .. ( علي قد امكانياتنا طبعا .. وفي حدود ماهو مسموح لنا ) .. وهضربلك مثال : لومعاك فلوس كتير اوي وعاوز تضمن حب محصلش ورحت اتجوزت ملكة جمال العالم .. هطلقها بعد اسبوع او شهر او سنه بالكتير .. ليه بقي ؟ لانك متعرفهاش .. كل سيرتها الذاتيه عندك انها جميله وبس .. وهذا لا يكفي ابدا .. صحيح الجمال مطلوب .. وكل حاجه وكمان احنا تعلمنا الجمال ده برده من ربنا ( ان الله جميل يحب الجمال ) .. لكن لازم تعرف حبيبتك وتعرف عنها حجات كتير .. وللاسف هم وهن.. مش عاوزين يقولوا بيخبوا خايفين علي حبهم عشان كده انا قلت لواحد صاحبي عاوز يتجوز ودرويش اوي .. وبيقول مش مهم الجمال .. قلتله تعرف ايه اصدق حاجه في البنت اليومين دول .. قال ايه ؟ قلت له شكلها .. بس مش الشكل الصناعي والحلاوه الصناعي .. في كل مينا مينا .؟. دي حلاوه صناعي متسوي وبس زينه زينه .. وتلاقيهم بيكذبوا وكذبهم ده اول معول في صرح حبهم .. يعني قر واعترف احسنلك .. قول حالك اشرح صفاتك .. كون واضح خالص .. ميهمكش ومتخافش .. كل فوله ولها كيال .. بس تلاقيك مش تاجر .. وغلبان .. وكمان منطوي علي نفسك .. روح لتاجر واتنين وتلاته بس نوع عشان تلاقي تاجر يقدر فولتك كويس ويديك السعر اللي انت عاوزه .. ان كنت عاوز تشتري بحبك حب تاني ولا عشق ولا وله ولا هيام زي مانت عاوز .. وانت اللي هتحدد
نفسنا نعرف الحب كويس ونعرف نفسينا لمن نحب ومنكدبش عليهم ومنخليش الصوره وردي اوي .. خليها زي ماهي بس مسموح ليك ان تضحك عشان الصوره تطلع حلوه وعشان الراحل : احمد زكي
نفسنا نعرف بعض كويس وتكون مقاييسنا للحب برضه معروفه وفي حدود الشرع

مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم ) المهندس

من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل 21 (اجمل ما في الوجود)
احترس من البويه وانت بتقرا(حبيبتي القريبه)
بيت بلا روح
نقاء
كلمات الله .. نور هو انى أراه ؟
07-12-2008, 02:47 PM
nosa meso
 
جميل كلامك يا حازم
والاجمل انه واضح وصريح
من مواضيع : nosa meso حبيبي هل تسمعني؟!!!!
انا وشمعتى
فارس الاحلام
هل من مجيب ؟؟!!!!
حلم حياتى..انت
07-12-2008, 05:11 PM
فراشة بورسعيد
 
ياعمى ،، ياسيدى،، كده سأفتعل معك كل يوم خناقة،، وأجيب <عامورة بن هند> ، يبقى واقف فى النص مابينى وبين الفسقية وأنا أكور البسبوسة وهو يلقف علشان يديهالك ، بس ربنا يستر وما تقعش من حتة قشطة،، لبعيد عنك اليومين دول لاعاد جوز هند ولاحتى سمنة من الهند الوقتى زيت وياريت <شلجم> كانت الرحمة تبقى موجودة..،، ولا زيت ديزل ماهو كمان زى الزبدة البلدى فى السوق ب45 جنيه< وفقا"لاّخر تسعيرة جبرى ظهرت امبارح بس..،،
انسى بقه ..،،
وكل عام وحضراتكم بخير،، وصحة وسلامة
أرق سلام وأجمل تحية..
من مواضيع : فراشة بورسعيد المسجية....!!
الغادين....!!
ماكان من أمس....
من لدنها..من لدنى...
خريف البنفسج....
08-12-2008, 03:57 AM
Mora Adam
 
عندك حق فيما قلته يا حازم والله
وبعدين الكوكب هيستنى شويا عشان خاطر
اللى بيحبو بجد وصادقين من قلبهم ماهو لو مافيش اصلا حب حتى لو ذره
هيقعد ليه كان زمانه مشى من زمان.
فياريت يستنى علينا شويا واحنا هنبقى احسن انشاء الله
والحب يبدا من اول حب الله|ورسوله| وباقى الانبياء.....الخ
لحد ما لا نهايه ما هو الحب كده ليس له نهايه
عمرك سمعت عن واحد وصل لخط النهايه للحب.
سمعت ! تبقى كداب اسف.
الحب ليس له حدود وليس له نهايه .
ولا ايه يا كابتن انت والريحانى..
كلكم والله بحبكم اوى حب رجالى يعنى ههههه
تقبل مرورى يا كابتن.
تعرف انت كابتن ليه انت كابتن طائره الحب
اطياره دى بتلف العالم وبتعمل ترانزيت عند كل دوله
عشان تنشر الحب فى كل مكان.
سلالالالالام وعيد سعيد عليكم
من مواضيع : Mora Adam ْ<<<<~~مــــــاذا افعــــل؟؟؟؟؟؟؟~~>>>>
غـــزه
الصمت لغه رائعه ولكن قد تسبب غضب احدهم!!!!
للاسف قابل واحد لمؤاخذه رِخم
أأصبح الحب الان شيآ اجراميآ!!!!!!
08-12-2008, 10:59 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mora Adam
عندك حق فيما قلته يا حازم والله
وبعدين الكوكب هيستنى شويا عشان خاطر
اللى بيحبو بجد وصادقين من قلبهم ماهو لو مافيش اصلا حب حتى لو ذره
هيقعد ليه كان زمانه مشى من زمان.
فياريت يستنى علينا شويا واحنا هنبقى احسن انشاء الله
والحب يبدا من اول حب الله|ورسوله| وباقى الانبياء.....الخ
لحد ما لا نهايه ما هو الحب كده ليس له نهايه
عمرك سمعت عن واحد وصل لخط النهايه للحب.
سمعت ! تبقى كداب اسف.
الحب ليس له حدود وليس له نهايه .
ولا ايه يا كابتن انت والريحانى..
كلكم والله بحبكم اوى حب رجالى يعنى ههههه
تقبل مرورى يا كابتن.
تعرف انت كابتن ليه انت كابتن طائره الحب
اطياره دى بتلف العالم وبتعمل ترانزيت عند كل دوله
عشان تنشر الحب فى كل مكان.
سلالالالالام وعيد سعيد عليكم
اكيد طبعا
وانت من اهم اعضاء جماعة الحب
ومتنساش انك فنان الحب
ويعجبني فيك شموليتك في الحب
انت بجد تلميذي
في الحكايه دي
وتستحق مني كل تقدير
ونفسي اجيلك مره اسكندريه
ونبلبط في الميه شويه
من مواضيع : مسعين بالله أجمل جزمه في الوجود
الحب هو الحل 20( عاصفة الحب 2)
قيس في ضميري
الحب هو الحل 11( الاعلان عن الحب )
رابطة شعراء المنتدى
08-12-2008, 11:00 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nosa meso
جميل كلامك يا حازم
والاجمل انه واضح وصريح
وانتي ردك رائع
والاجمل انه من قلبك
من مواضيع : مسعين بالله كبد مقروحه
عجيبة الانسان
الحب بين الحاء والباء
احترس من البويه وانت بتقرا(حبيبتي القريبه)
الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني )
09-12-2008, 11:01 AM
SOME_ONE_ELSE
 
انا من رايى ان كوكب الحب مش هيستنى
لو احنا ما سكناهوش مش هينقص بس لو سكنا هيزيد
يعنى عدم انضمامنا ليه ما بيشكلش مشكله و وجودنا بيجمل
و الله فعلا جميل يحب الجمال
بس الجمال لا يعتمد على الشكل فقط
بل على السيره الذاتيه برضه و كلامك كله صح
و عبر و حكم
داوى العالم من البعد عن الحب
لك منى ارق تحيه
كل سنه و انت طيب
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE حدث فى كل مكان
مقيمين بفلسطين
اسباب خائنه
اذا لم تكن لى؟؟؟
حلقه متكرره
09-12-2008, 10:43 PM
همسة&
 
كدة ونص كمان.........
ان الله جميل يحب الجمال
ومين فينا ما بيحبش الجمال؟؟ فى كل حاجة ما اقصدش الشكل!!
وانت كلامك جميل ومنطقى وكل فولة وليها كيال
تسلم ايدك يا حازم وحقيقى احنا مش وحشين بس الظروف
اجزت وقلت الحقيقة..تقبل مرورى وخالص تحياتى لك
من مواضيع : همسة& تبقى الحياة!!
ساعدنى!!!!!!!!!
خائفة!!!!!!!!!!
هذا ما انتهت الية نفسى...
فى انتظارك
09-12-2008, 10:55 PM
انا مظلوم
 
موضوع مهم وجميل
بس عشان انا عضو جديد ففيه كلام بينكم مفهمتوش مش مشكله
المهم موضوع جمييييييييييييييييييييييي يييييييل
شكرا
من مواضيع : انا مظلوم الاختلافات والسلوك القويم
حبيبتى يامن لست ككل النساء............اهواكى
سيدتى احبك انا
احبك يا...................
صديقى الغالى
09-12-2008, 11:01 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا مظلوم
موضوع مهم وجميل
بس عشان انا عضو جديد ففيه كلام بينكم مفهمتوش مش مشكله
المهم موضوع جمييييييييييييييييييييييي يييييييل
شكرا
اهلا بيك اخي
وبرحب بيك صديق جديد
واتمني نتعرف
لكن
انا واضح يا اخي وصريح

ايه اللي مفهمتوش وانا اوضحهولك
شكرا لمرورك
والاجمل ان اول مشاركه تخشها
تكون عندي
بارك الله فيك

من مواضيع : مسعين بالله مذكرات عاشق
قصيدة مكنونة في القلب
الي فتاتي لافتاتي
الطيور على اشكالها تقع
الجرح الاليم
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الحل, الحب, والمعرفة

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

الحب هو الحل 23( الحب والمعرفة )

الساعة الآن 03:38 PM.