العودة   منتدى نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى

الحب هو الحل 28( الحسنه والسيئه في الحب)

المنتدى الادبى


17-12-2008, 08:39 PM
مسعين بالله
 
الحب هو الحل 28 الحسنه والسيئه في الحب

عجيب اوي امر الحب .. وكمان ساحر سحر غير عادي .. وجميل جمال متوصفش .. وحجات كتيييير اوي ممكن تقلها.. والغريب ان كلنا بندور عليا .. مفيش استثناء .. بمعني ان مش كلنا بنجري ورا المال .. لكن كلنا بنجري ورا الحب .. ويستوي في ذلك : الكريم والبخيل .. والغني والفقير .. والشرير والخير .. والمتدين وعديم الدين .. والحليم والعصبي .. اكتب بقي براحتك << كل متناقضين وجوزهم لبعض.. >> هتلاقي الزوجان بيدوروا علي الحب .. منقدرش نعيش من غير حب ..<< طب ليه ؟ ايه السبب ؟>>.. والسبب هو ان ربنا اللي خلقنا بيحبنا .. والمثل البلدي بيقول ابن الوزه عوام .. بس مش كده وبس دا هو سبحانه خلقنا من اجل الحب ( بالمعني العام ) وطبعا لما واحد يصنع سياره علشان تجري بسرعه .. يبقي متستعجبش لما كل الناس تقول كل السيارات لازم تجري بسرعه .. اه طبعا ماهي مخلوقه عشان كده .. وده بيفكرني بيحيا الفخراني .. قبل ما ( يفتخر) لما كان بيقول دي رقاصه وبترقص .. فالانسان بقي حبيب وبيحب .. وكده انا افتكرت حب رائع عاشه صديق من الصديقين .. كان اسمه حبيب (النجار) كان بيحب ربنا جدا .. بس مش عارف يعبر ( اقصد بالتعبير هنا الفعل ) لان الحب فعل مش كلام جميل وبس .. يسمي ( كلام فاضي ) من غير فعل .. حبيب كان بيحب ومسني اللحظه المناسبه .. قلبه هينط منه من كتر الحب لربنا.. ظل يتعبد لربنا في مكان معزول عن المدينه لانه كان ( wanted) من مباحث امن دولة انطاكيه .. زماااان اوي .. ففضل انه يحب ربنا بمعزل عن الناس .. لكن لما عرف ان ربنا بعث ثلاث رسل لنشر الاسلام والحب بين الناس .. قرر انه يشارك في الحب .. وحبه جه في الوقت المناسب .. لان سلطان انطاكيا قرر يعدم الرسل الثلاثه .. وهنا انقل لكم نص حب حبيب من القران : حيث قال ( يا قومي لتبعوا المرسلين .. اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهم مهتدون .. ومالي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون .. ااتخذ من دونه الهة ان يردن الرحمان بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ولا ينقذون .. اني اذا لفي ضلال مبين ) يسين قران كريم ..ثم كان اشد انواع الحب عندما اعلن وسط العوازل والكارهين
( اني امنت بربكم فاسمعون ) يسين قران كريم .. فامسكوا به عند هذا الاعلان ومزقوه اربا .. فكان حبه في الاخره اشد واشد واشد .. حيث قال عن الذين مزقوه عند ربه .. قبل ان ياتوا اليه .. قبل ان يشفي غليله .. قبل ان يعترفوا انه كان علي حب حقيقي .. قال عنهم ( ياليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين ) الاروع انه قال هذا في حضن الحب .. في الجنه .. اسف قبل ان يدخل .. ولم تجذب قلبه شيء (حتي بهرجه الجنه )عن الحب والحب لمن لمن قتله ( الاعداء) .. الله عليك يا حبيب يا نجار .. من مثلك في حبك .. هوا حبيب النجار مكنش مشهور بحجات كتير من الحسنات ولكن كان مشهور ببعده عن السيئات .. السيئات يا جماعه أسوا شيء .. يعني زي ماتقول كده بعسلك يا نحله ولا تقرصيني .. كده يبقي انتي يا نحله عسل من غير عسل ..بس بلاش قرص .. وشاهد عليا كمان الصحابي اللي الرسول قال للناس عنه تلت مرات ان فيه واحد داخل عليكم من اهل الجنه .. وفي كل مره يدخل واحد معين .. عامل زي الملاك اللي رسماه ( نوسه ) وبينقط ميه ( من الوضوء) .. احد العبادله وهو عبدالله بن عمر بن العاصي .. عمل نفسه زعلان من باباه .. وبات عند الراجل ده .. قام لقي صلاته قليله .. وكل حاجه فيه بسيطه ( مفيش حسنات ) قال للراجل المبشر بالجنه .. انت ايه حكايتك ؟؟.. وحكاله : قام الرجل فهم وقاله : فعلا انا كده زي منت شفت .. ولكن ابيت وليس في قلبي حقدا لاحد .. يعني ابيت وانا احب كل الناس.. هو في حب النهارده .. مفيش لان فيه حقد .. حتي بين المتحابين بيحقدوا علي بعض لما يسيبوا بعض .. او لما يحب ولا يطولش .. الحب يا جماعه الرومانسي كده برده .. مش مهم اوي حبك حجمه اد ايه .. المهم متجرحنيش .. حب حب عادي ومتجرحنيش اي جرح .. مكش مهم تعمل حسنات كتير لحبيبتك لكن المهم
متعملش سيئات كتير

انا مبقلش انك متكونش احسن واحد في الحب
انا مبقلش انك تكون اعظم حبيب في الدنيا
انا مبقلش يا تامر انك متكونش (روميو )
ولا بقول انك يا مايسه متكونيش (جوليت )
انا بقول كوني كما تكوني ..
ولكن لا تكوني
(كالتي نقضت غزلها من بعد قوه انكاثا ) قران كريم

نفسنا نحب بجد .. ويكون حبنا كله حسنات .. ولكن المهم انه ( لا قليل من الاثم ) في الحب

مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم ) المهندس
من مواضيع : مسعين بالله مقالة الاشجار لاوراق الربيع المتساقطه
باحبها
تنهيدة الروح
كلمات الله .. نور هو انى أراه ؟
مذكرات عاشق
18-12-2008, 09:16 AM
nosa meso
 
الحب

ليس شعور يبدأ لفترة و ينتهي بعد ذلك بالنسيان

و ليس نظرة شفافة تمثل عند الحاجة

و ليس حضن دافئ عند البكاء و الحزن


فالحب هو النظرة الحنونة في كل وقت و في كل مكان

تلك النظرة التي تبقى في مخيلتنا تتسم بالحنان و المودة و الدفء

و هي تلك الأحاسيس التي تولد فينا عند لقاءنا و لا تنتهي و لا تعرف كيف تنتهي

بل انها تستمد طاقتها من قلوبنا


و تكبر و تكبر لدرجة العشق ثم الجنون

أهي كلمة تقال

لا بل هي أسمى من أن تقال أو توصف


تقبل مرورى
تقبل كلماتى
من مواضيع : nosa meso ** ياقطعه السكر**
لماذا أحبكـ، .......؟؟
احبنــــــــــــــــى
لن أنساك
:: زهره الياسمين ::
18-12-2008, 03:22 PM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nosa meso
الحب

ليس شعور يبدأ لفترة و ينتهي بعد ذلك بالنسيان

و ليس نظرة شفافة تمثل عند الحاجة

و ليس حضن دافئ عند البكاء و الحزن


فالحب هو النظرة الحنونة في كل وقت و في كل مكان

تلك النظرة التي تبقى في مخيلتنا تتسم بالحنان و المودة و الدفء

و هي تلك الأحاسيس التي تولد فينا عند لقاءنا و لا تنتهي و لا تعرف كيف تنتهي

بل انها تستمد طاقتها من قلوبنا


و تكبر و تكبر لدرجة العشق ثم الجنون

أهي كلمة تقال

لا بل هي أسمى من أن تقال أو توصف


تقبل مرورى
تقبل كلماتى
اكيد
الحب عمره
مينتهيش
لكن الجرح
والجراح
نسال الله العفو
والعافيه

من مواضيع : مسعين بالله أجمل جزمه في الوجود
شجر الخريف
حب تيك اواي 2 (حب الجهاد)
قيس في ضميري
الحب النص نص
02-01-2009, 02:05 AM
مسعين بالله
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسعين بالله
عجيب اوي امر الحب .. وكمان ساحر سحر غير عادي .. وجميل جمال متوصفش .. وحجات كتيييير اوي ممكن تقلها.. والغريب ان كلنا بندور عليا .. مفيش استثناء .. بمعني ان مش كلنا بنجري ورا المال .. لكن كلنا بنجري ورا الحب .. ويستوي في ذلك : الكريم والبخيل .. والغني والفقير .. والشرير والخير .. والمتدين وعديم الدين .. والحليم والعصبي .. اكتب بقي براحتك << كل متناقضين وجوزهم لبعض.. >> هتلاقي الزوجان بيدوروا علي الحب .. منقدرش نعيش من غير حب ..<< طب ليه ؟ ايه السبب ؟>>.. والسبب هو ان ربنا اللي خلقنا بيحبنا .. والمثل البلدي بيقول ابن الوزه عوام .. بس مش كده وبس دا هو سبحانه خلقنا من اجل الحب ( بالمعني العام ) وطبعا لما واحد يصنع سياره علشان تجري بسرعه .. يبقي متستعجبش لما كل الناس تقول كل السيارات لازم تجري بسرعه .. اه طبعا ماهي مخلوقه عشان كده .. وده بيفكرني بيحيا الفخراني .. قبل ما ( يفتخر) لما كان بيقول دي رقاصه وبترقص .. فالانسان بقي حبيب وبيحب .. وكده انا افتكرت حب رائع عاشه صديق من الصديقين .. كان اسمه حبيب (النجار) كان بيحب ربنا جدا .. بس مش عارف يعبر ( اقصد بالتعبير هنا الفعل ) لان الحب فعل مش كلام جميل وبس .. يسمي ( كلام فاضي ) من غير فعل .. حبيب كان بيحب ومسني اللحظه المناسبه .. قلبه هينط منه من كتر الحب لربنا.. ظل يتعبد لربنا في مكان معزول عن المدينه لانه كان ( wanted) من مباحث امن دولة انطاكيه .. زماااان اوي .. ففضل انه يحب ربنا بمعزل عن الناس .. لكن لما عرف ان ربنا بعث ثلاث رسل لنشر الاسلام والحب بين الناس .. قرر انه يشارك في الحب .. وحبه جه في الوقت المناسب .. لان سلطان انطاكيا قرر يعدم الرسل الثلاثه .. وهنا انقل لكم نص حب حبيب من القران : حيث قال ( يا قومي لتبعوا المرسلين .. اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهم مهتدون .. ومالي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون .. ااتخذ من دونه الهة ان يردن الرحمان بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ولا ينقذون .. اني اذا لفي ضلال مبين ) يسين قران كريم ..ثم كان اشد انواع الحب عندما اعلن وسط العوازل والكارهين
( اني امنت بربكم فاسمعون ) يسين قران كريم .. فامسكوا به عند هذا الاعلان ومزقوه اربا .. فكان حبه في الاخره اشد واشد واشد .. حيث قال عن الذين مزقوه عند ربه .. قبل ان ياتوا اليه .. قبل ان يشفي غليله .. قبل ان يعترفوا انه كان علي حب حقيقي .. قال عنهم ( ياليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين ) الاروع انه قال هذا في حضن الحب .. في الجنه .. اسف قبل ان يدخل .. ولم تجذب قلبه شيء (حتي بهرجه الجنه )عن الحب والحب لمن لمن قتله ( الاعداء) .. الله عليك يا حبيب يا نجار .. من مثلك في حبك .. هوا حبيب النجار مكنش مشهور بحجات كتير من الحسنات ولكن كان مشهور ببعده عن السيئات .. السيئات يا جماعه أسوا شيء .. يعني زي ماتقول كده بعسلك يا نحله ولا تقرصيني .. كده يبقي انتي يا نحله عسل من غير عسل ..بس بلاش قرص .. وشاهد عليا كمان الصحابي اللي الرسول قال للناس عنه تلت مرات ان فيه واحد داخل عليكم من اهل الجنه .. وفي كل مره يدخل واحد معين .. عامل زي الملاك اللي رسماه ( نوسه ) وبينقط ميه ( من الوضوء) .. احد العبادله وهو عبدالله بن عمر بن العاصي .. عمل نفسه زعلان من باباه .. وبات عند الراجل ده .. قام لقي صلاته قليله .. وكل حاجه فيه بسيطه ( مفيش حسنات ) قال للراجل المبشر بالجنه .. انت ايه حكايتك ؟؟.. وحكاله : قام الرجل فهم وقاله : فعلا انا كده زي منت شفت .. ولكن ابيت وليس في قلبي حقدا لاحد .. يعني ابيت وانا احب كل الناس.. هو في حب النهارده .. مفيش لان فيه حقد .. حتي بين المتحابين بيحقدوا علي بعض لما يسيبوا بعض .. او لما يحب ولا يطولش .. الحب يا جماعه الرومانسي كده برده .. مش مهم اوي حبك حجمه اد ايه .. المهم متجرحنيش .. حب حب عادي ومتجرحنيش اي جرح .. مكش مهم تعمل حسنات كتير لحبيبتك لكن المهم
متعملش سيئات كتير

انا مبقلش انك متكونش احسن واحد في الحب
انا مبقلش انك تكون اعظم حبيب في الدنيا
انا مبقلش يا تامر انك متكونش (روميو )
ولا بقول انك يا مايسه متكونيش (جوليت )
انا بقول كوني كما تكوني ..
ولكن لا تكوني
(كالتي نقضت غزلها من بعد قوه انكاثا ) قران كريم

نفسنا نحب بجد .. ويكون حبنا كله حسنات .. ولكن المهم انه ( لا قليل من الاثم ) في الحب

مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم ) المهندس
كان نفسي اراجع الكلمات الخطا
مينفعش اخد تحرير
يا اخ هوندا
عشان اصلح بوابير الجاز

من مواضيع : مسعين بالله قيس في ضميري
الحب هو الحل 31( مراية الحب عمياء )
الهمس بين يديك
حب مؤبد مع الشغل والنفاذ
عجيبة الانسان
02-01-2009, 01:02 PM
باسل زهرة
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسعين بالله
عجيب اوي امر الحب .. وكمان ساحر سحر غير عادي .. وجميل جمال متوصفش .. وحجات كتيييير اوي ممكن تقلها.. والغريب ان كلنا بندور عليا .. مفيش استثناء .. بمعني ان مش كلنا بنجري ورا المال .. لكن كلنا بنجري ورا الحب .. ويستوي في ذلك : الكريم والبخيل .. والغني والفقير .. والشرير والخير .. والمتدين وعديم الدين .. والحليم والعصبي .. اكتب بقي براحتك << كل متناقضين وجوزهم لبعض.. >> هتلاقي الزوجان بيدوروا علي الحب .. منقدرش نعيش من غير حب ..<< طب ليه ؟ ايه السبب ؟>>.. والسبب هو ان ربنا اللي خلقنا بيحبنا .. والمثل البلدي بيقول ابن الوزه عوام .. بس مش كده وبس دا هو سبحانه خلقنا من اجل الحب ( بالمعني العام ) وطبعا لما واحد يصنع سياره علشان تجري بسرعه .. يبقي متستعجبش لما كل الناس تقول كل السيارات لازم تجري بسرعه .. اه طبعا ماهي مخلوقه عشان كده .. وده بيفكرني بيحيا الفخراني .. قبل ما ( يفتخر) لما كان بيقول دي رقاصه وبترقص .. فالانسان بقي حبيب وبيحب .. وكده انا افتكرت حب رائع عاشه صديق من الصديقين .. كان اسمه حبيب (النجار) كان بيحب ربنا جدا .. بس مش عارف يعبر ( اقصد بالتعبير هنا الفعل ) لان الحب فعل مش كلام جميل وبس .. يسمي ( كلام فاضي ) من غير فعل .. حبيب كان بيحب ومسني اللحظه المناسبه .. قلبه هينط منه من كتر الحب لربنا.. ظل يتعبد لربنا في مكان معزول عن المدينه لانه كان ( wanted) من مباحث امن دولة انطاكيه .. زماااان اوي .. ففضل انه يحب ربنا بمعزل عن الناس .. لكن لما عرف ان ربنا بعث ثلاث رسل لنشر الاسلام والحب بين الناس .. قرر انه يشارك في الحب .. وحبه جه في الوقت المناسب .. لان سلطان انطاكيا قرر يعدم الرسل الثلاثه .. وهنا انقل لكم نص حب حبيب من القران : حيث قال ( يا قومي لتبعوا المرسلين .. اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهم مهتدون .. ومالي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون .. ااتخذ من دونه الهة ان يردن الرحمان بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ولا ينقذون .. اني اذا لفي ضلال مبين ) يسين قران كريم ..ثم كان اشد انواع الحب عندما اعلن وسط العوازل والكارهين

( اني امنت بربكم فاسمعون ) يسين قران كريم .. فامسكوا به عند هذا الاعلان ومزقوه اربا .. فكان حبه في الاخره اشد واشد واشد .. حيث قال عن الذين مزقوه عند ربه .. قبل ان ياتوا اليه .. قبل ان يشفي غليله .. قبل ان يعترفوا انه كان علي حب حقيقي .. قال عنهم ( ياليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين ) الاروع انه قال هذا في حضن الحب .. في الجنه .. اسف قبل ان يدخل .. ولم تجذب قلبه شيء (حتي بهرجه الجنه )عن الحب والحب لمن لمن قتله ( الاعداء) .. الله عليك يا حبيب يا نجار .. من مثلك في حبك .. هوا حبيب النجار مكنش مشهور بحجات كتير من الحسنات ولكن كان مشهور ببعده عن السيئات .. السيئات يا جماعه أسوا شيء .. يعني زي ماتقول كده بعسلك يا نحله ولا تقرصيني .. كده يبقي انتي يا نحله عسل من غير عسل ..بس بلاش قرص .. وشاهد عليا كمان الصحابي اللي الرسول قال للناس عنه تلت مرات ان فيه واحد داخل عليكم من اهل الجنه .. وفي كل مره يدخل واحد معين .. عامل زي الملاك اللي رسماه ( نوسه ) وبينقط ميه ( من الوضوء) .. احد العبادله وهو عبدالله بن عمر بن العاصي .. عمل نفسه زعلان من باباه .. وبات عند الراجل ده .. قام لقي صلاته قليله .. وكل حاجه فيه بسيطه ( مفيش حسنات ) قال للراجل المبشر بالجنه .. انت ايه حكايتك ؟؟.. وحكاله : قام الرجل فهم وقاله : فعلا انا كده زي منت شفت .. ولكن ابيت وليس في قلبي حقدا لاحد .. يعني ابيت وانا احب كل الناس.. هو في حب النهارده .. مفيش لان فيه حقد .. حتي بين المتحابين بيحقدوا علي بعض لما يسيبوا بعض .. او لما يحب ولا يطولش .. الحب يا جماعه الرومانسي كده برده .. مش مهم اوي حبك حجمه اد ايه .. المهم متجرحنيش .. حب حب عادي ومتجرحنيش اي جرح .. مكش مهم تعمل حسنات كتير لحبيبتك لكن المهم
متعملش سيئات كتير
انا مبقلش انك متكونش احسن واحد في الحب
انا مبقلش انك تكون اعظم حبيب في الدنيا
انا مبقلش يا تامر انك متكونش (روميو )
ولا بقول انك يا مايسه متكونيش (جوليت )
انا بقول كوني كما تكوني ..
ولكن لا تكوني
(كالتي نقضت غزلها من بعد قوه انكاثا ) قران كريم
نفسنا نحب بجد .. ويكون حبنا كله حسنات .. ولكن المهم انه ( لا قليل من الاثم ) في الحب

مش كده ولا ايه
فؤاد (حازم ) المهندس
سلم عقل فكر فكتب
وأنامل خطت فأتقنت
ومشاعر تحدثت فأقنعت
شكراً جزيلاً أخي الكريم
من مواضيع : باسل زهرة عذب الملافظ
حبيبتي...!!!
مرارةٌ في قلب عاشقٍ
حماقاتي!!!!
آه من ظلمك يا قدري
02-01-2009, 04:52 PM
qwert1234
 
أخى الغالى
سيطلّ الغد .. يحمل في ثنايا سويعاته الجنون

جنون من حنين .. كجنون أغصان الخريف

جنون شّوق يتوق الى وريقاته .. والزّهور
وانا كذلك بك مفتون بكل معانيك الجميله
سلمت روحكَ .. وسلم القلم الذى يكتب بماء المطر

لكَ محبتي .. وكلّ تقديرى تحياتى لك
من مواضيع : qwert1234 فراغ القلب..
أنواع العطور
للاسف انتى كسرتى قلب أحبك من كل أحساسه
محاولات النسيان لكل حب
أيامى متفرقه
20-02-2009, 10:05 AM
مسعين بالله
 
العاشق لذكريات الحب والشجن
امير الالم
أخى الغالى
سيطلّ الغد .. يحمل في ثنايا سويعاته الجنون

جنون من حنين .. كجنون أغصان الخريف

جنون شّوق يتوق الى وريقاته .. والزّهور
وانا كذلك بك مفتون بكل معانيك الجميله
سلمت روحكَ .. وسلم القلم الذى يكتب بماء المطر

لكَ محبتي .. وكلّ تقديرى تحياتى لك


روعه كلماتك التي
نسيها الزمن
لكننا لم ننسها
ولم ننسي ايام خلت
ومازلت تعرف علي قيثارتك
ذات العزف المتناغم
المنسجم
تعزف وتعزف
وعلي اوتارك في كل يوم
يزداد الحب
ويكثر المريدين
شكر لك وروعه في كل زمان
من مواضيع : مسعين بالله القيم تحت تراب المال وستار الجهل
القيم تحت تراب المال وستار الجهل 2
مذكرات عاشق
الحب هو الحل 40 (الصفاء)
الطيور على اشكالها تقع
 

الكلمات الدلالية (Tags)
28, الحل, الحب, الحب), الحصنه, في, هو, والسيئه

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الحسنه بعشر أمثالها

الحب هو الحل 28( الحسنه والسيئه في الحب)

الساعة الآن 04:42 AM