xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الأخبار والحوادث
التسجيل

البلد اللي ما حدش يعرفك فيها.. اجر و"تحرش" فيها!

الأخبار والحوادث

25-12-2008, 07:46 AM
amr_mero1
 
Discc البلد اللي ما حدش يعرفك فيها اجر و"تحرش" فيها!


تحرشات وسط البلد كانت نموذج للتحرش الجماعي
بعد صلاة العيد في مركز الشباب الخاص بالقرية وبعد ما عاكسوا البنات الذاهبة لتصلي العيد في مصلى البنات.. اتفقوا أن يتقابلوا بعد ساعتين ليكونوا لموا فيها العيدية وأكلوا اللحمة.. بعد ساعتين كانت الشلة كاملة وجاهزة على رصيف محطة القطار علشان ياخدوا أول قطار رايح على مصر..
هدف النزول إلى مصر -القاهرة يعني- هو الاحتفال بالعيد ورؤية بنات مصر "اللي بحق وحقيق" ومعاكستهم، ومفيش مانع من مواكبة الموضة الجديدة والتحرش بيهم في هذا اليوم "المفترج"!.

خط سير معروف ومحدد.. جنينة الحيوانات أو حديقة الفسطاط أو الحديقة الدولية، وبعدين تمشية على كورنيش النيل، وممكن سينما وبعدين جولة حرة في شوارع وسط البلد، وما يضرش لو فيه ترييح شوية على أي قهوة وتقعد قعدة شيشة.. "وكلها أماكن محدش يعرفنا فيها ولا نعرفه"..
أما لو كانت محافظتك قريبة من الإسكندرية "أيووه يا مرسي يا أبو العباس"!.. فرحلة العيد هيكون شعارها "الكورنيش هو الحل"، وهناك البنات على كل لون.. "أيووه يا بنات بحري".. تغازل، تعاكس، تتحرش، كله براحتك.. "هوا وميه ووجه حسن".
يعني لو من القليوبية أو المنوفية أو الشرقية أو الفيوم أو بني سويف كلها ساعة ولا ساعتين وتلاقي نفسك في العاصمة "وعيش الحياة".. أما لو الغربية وكفر الشيخ والبحيرة فكلها "فركة كعب" وتلاقي نفسك في عروس المتوسط "واديها تحرش"..
غيّر بيئتك وتحرش
السيناريو السابق معروف للكثير من الشباب السيئ في المحافظات القريبة من القاهرة والإسكندرية، وهو سلوك يتم مرتين في العام في العيد الصغير والعيد الكبير، بالنزوح إلى القاهرة "ومش ح تقدر تغمض عينيك" وابدأ رحلة التحرش..
وهو اللي حصل في أول أيام العيد الكبير، 15 مراهق من المنوفية وكفر الشيخ والصعيد ضبطتهم أجهزة الأمن بالقاهرة من جملة 50 شاب كانوا بيتحرشوا وبيعاكسوا البنات في الميادين العامة وأمام دور السينما بوسط البلد في اليوم ده!.
في المحاضر التي حُرِّرت ليهم اعترفوا أنهم جاءوا من محافظاتهم المختلفة للاحتفال بالعيد في القاهرة، واعتدَوْا على الفتيات بالألفاظ الخادشة للحياء، وعاكسوهم وتحرشوا بهم.. لتكون النهاية إلى نيابة الأحداث!.
الخبر الأخير يعكس انتشار ثقافة التحرش في مصر، وله مدلول جديد أن المتحرش أصبح يغيّر بيئته أو مكان إقامته لبيئة أخرى تصلح للتحرش، ولا يعرفه فيها أحد، وكأنه يقول بينه وبين نفسه المثل الشعبي: (البلد اللي محدش يعرفك فيها اقلع واجري فيها)!!.
بعيدا عن الأعين
الباحثة والكاتبة "هبة عبد العزيز" صاحبة أحدث دراسة عن التحرش، توضح أنه مع كمية الانتقادات التي توجه للمتحرشين في الفترة الأخيرة هناك من يفكر بينهم بأسلوب "إنتم بتتكلموا عننا بقى.. طيب هنسوق فيها"، ولعل هذا الأسلوب هو ما دفع بعضهم للتحرش في منطقة وسط البلد، رغم أنه المكان الذي شهد من قبل حادثة تحرش جماعي، ويفعلون ذلك وهم قادمون من مدن بعيدة عن القاهرة من أجل التحدي وإثبات النفس حتى لو كان هذا في نفس موضع التحرش.
ورأيها أن ردود الأفعال الحالية في المجتمع الخاصة بالتحرش ستجعل هناك تخوفا داخل الشباب من العقاب، مما يجعل كل متحرش يمارس تحرشه في "الخفاء" بعيدا عن الأعين حتى لا تثبت عليه الجريمة، وليس في جماعات بل كل فرد على حدة حتى لا ينكشف أمره.
نوبة صحيان
أما الدكتورة "فادية أبو شهبة" أستاذ القانون الجنائي بالمركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية، فتشير إلى أن ضبط أجهزة الأمن لعدد من المتحرشين خلال العيد وتحرير محاضر لهم يأتي كردّ فعل طبيعي لقضية "نهى رشدي" التي "فوَّقت ناس كتير، وأصبح هناك نوبة صحيان من الغفلة"، فوسائل الإعلام أصبحت تدرك حجم المشكلة، وستعمل على تغيير نظرة المجتمع للتحرش ، ومجلس الشعل قدم مطلباً لتعديل القانون.
موضحة أنه كلما زادت الإثارة الجنسية، كلما عملت هذه الإثارة على تطور التحرش وأشكاله وأماكن حدوثه، خاصة مع اقتران ذلك بعوامل أخرى ساعدت على انتشاره مثل تعاطي المخدرات، البطالة، الفقر، تأخر سن الزواج، عدم شغل أوقات الفراغ، عدم وجود رقابة فيما يعرض في التليفزيون والإنترنت
من مواضيع : amr_mero1 طلعت 'السادات'..أم.. طلعت 'الفساد'؟
وفاة مدرس أثناء مشاهدته المجازر الإسرائيلية
فى يوم الغضب :المصريون يهتفون ياجمال قول ابوك كل الشعب بيكرهوك
الأهرام تجري مواجهة ساخنة بين مرتضي منصور وأحمد شوبير
إلغاء عقوبة الإعدام من القانون لإنقاذ رقبة هشام طلعت مصطفى
 

الكلمات الدلالية (Tags)
ما, اللي, الثلج, اجر, يخش, يعرفك, فيها, فيها!, فيها.., و"تحرش", وتحرز

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
يانواب لبنان (( شرشحتوا البلد ))!!
مثقفو وسط البلد.. أم نسوان ساعة مغربية

البلد اللي ما حدش يعرفك فيها.. اجر و"تحرش" فيها!

الساعة الآن 01:19 PM.