xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح
التسجيل

مهانه تترك اثر

الحوار المفتوح

06-04-2009, 10:47 PM
SOME_ONE_ELSE
 
مهانه تترك اثر

استنجاد برجوله اجدادنا و شهامتهم
ضعوا حدا لمعانه الانسانه و الاخت و الام بينكم
حدا لمعاناه بناتكم و زوجاتكم الضعيفات
انها تعتمد على من وصاها الله بالاعتماد عليه
الرجل
البعض منكم من المؤكد سمع ب قضيه ريهانا مع صديقها كريس برون
مع اختلاف الثقافات و الاديان و المجتمعات
و هو فى مقام زوجها فى المجتماعات الشرقيه و لكن دون عقود
ما تعرضت له كانت اهانه جسديه و لكنها على مستوى عالمى
فقد اصيبت بكسور فى عظام فكها و لكنها مازالت متمسكه بالرجوع اليه
و عرضت على حسها برامج عن تعرض المراه للاهانه باشكال مختلفه
و المخيف انه كما يذكرون المتعدين انهم يكونون فى حاله من الندم او ما شابه
و لكن رد فعل ضحيتهم هى اللتى يترتب عليها اسلوبهم معاها من تلك اللحظه
بمعنى انهم فى بادىء الامر تكون غلطه و لكن تهاون النساء فى وجه الاسائه
و كانهن يقولن انهن سعيدات
و تتوالى الاهانات و تشتد و ليس لها حد سوى الطلاق او الهجر
و صلت نسبه المقتولين بسبب اهانه جسديه الى 100000 حاله فى العام
و ساقتبس قول اوبرا للقول ان تلك النسبه لا تهتم بها الا اذا كانت الحاله هى احد اقاربك
و يجب القول ان الحاله منتشره و لكن الشجاعه هى التى ليست منتشره
رجاء يا كل من تجد من يعتمد عليك و يحتاجك الا تستغل الحاجه اليك و تسىء لمن جعلك
شخص مميز يعتمد عليه
و رجاء من كل انسانه قد اهينت يجب ان ترفعى صوتك عاليا و الا تكرهى نفسك لاى سبب
فلا سبب يجعلك مهانه من اى شخص ربما تكونى انتى افضل منه
يجب ان تعرفى مقدرتك و لكن لا تتهاونى فى حق نفسك
و كذلك المهانه النفسيه لا تضغطى على نفسك
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE نظره فى سن المراهقه
مهانه تترك اثر
رساله لكل ست و راجل
07-04-2009, 12:46 AM
qwert1234
 
شكرا لكى غاليتى على موضوعك الجميل
فهو يعرض وجهه نظر محترمه ويجب مناقشتها
بموضوعيه شديدة لان الرجل الشرقى بطبعه لايتحمل
المناقشه وحده الحوار بينه مثلا وزوجته ويعتبرها مهانه
اما انا باعتقادى المثل القائل وراء كل عظيم امراة
وفى الدول الغربيه فاعتقد ان هناك حريه للمراءة اكبر
من عندنا رغم ان الدين والقراءن قد حثنا على احترام المراة
ولكن معتقدات وهناك كثير من الحلول لحل المساله جزريا ولكن
مع بعض الوقت تحياتى لكى وحمدالله على سلامتك الغاليه
دمتى بكل الخير
من مواضيع : qwert1234 (تعبير الرجال عن حبهم )
أنا تعبت ....
هل تحب ان ترى حبيبك في الحلم
**امراض الحب**
إذا أردت مساعدة أهل غزة للتبرع داخل مصر وخارجها
07-04-2009, 12:47 AM
مواطن عربى
 
لكل فعل رد فعل يساويه فى القوه ويضاده فى الاتجاه
من مواضيع : مواطن عربى ثقافة ألإختلاف والرد المناسب
ألوان القلوب
سؤال وجواب
اصغر جاسوس فى التاريخ ...سلسلة ملفات الجاسوسيه 1
عسكرى المرور
08-04-2009, 03:13 PM
ebrahim helaly
 
بجد دا مش موضع مهم بس دي قضيه مهمه جداا وموجود في مجتمعنا ولا زم كلنا نشترك منع هذه الاساء مش بعتبار انها نسي ولكن لانسان بوجه عاع فعلا فعلا شكرا ليكي بتذكرتك وللامام دائما
من مواضيع : ebrahim helaly اخيــــــــــــــــيرا لقيتها
احتفل معانا بيوم اليتيم 4/4
لا واللـــه
كـــــــــــــــــــرسي الاعتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــراف
لمسات سحريه تفتح بها القلوب
08-04-2009, 06:54 PM
SOME_ONE_ELSE
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qwert1234
شكرا لكى غاليتى على موضوعك الجميل

فهو يعرض وجهه نظر محترمه ويجب مناقشتها
بموضوعيه شديدة لان الرجل الشرقى بطبعه لايتحمل
المناقشه وحده الحوار بينه مثلا وزوجته ويعتبرها مهانه
اما انا باعتقادى المثل القائل وراء كل عظيم امراة
وفى الدول الغربيه فاعتقد ان هناك حريه للمراءة اكبر
من عندنا رغم ان الدين والقراءن قد حثنا على احترام المراة
ولكن معتقدات وهناك كثير من الحلول لحل المساله جزريا ولكن
مع بعض الوقت تحياتى لكى وحمدالله على سلامتك الغاليه

دمتى بكل الخير
اشكرك اخى الكريم على مرورك الذى جعل موضوعى مهم
و فعلا الرجل الشرقى اصبح يطبق و لكن دون اصول
اخذ طريقه اجداده فى التعامل و لكنه لا يبحث فى الاسباب
لك منى ارق تحيه
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE مهانه تترك اثر
نظره فى سن المراهقه
رساله لكل ست و راجل
08-04-2009, 07:00 PM
SOME_ONE_ELSE
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مواطن عربى
لكل فعل رد فعل يساويه فى القوه ويضاده فى الاتجاه
محدش بيصل بفعله لرد فعل مماثل
و اكيد ما فيش اسباب تكفى ان واحده تتهان او واحد
ده بيكون البيئه اللى اتربى فيها
او اللاه مبالاه فى رد الفعل على الاهانه
و اشكرك اخى العزيز على مرورك اللى نورنى
و يارب ديما
لك منى ارق تحيه
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE مهانه تترك اثر
رساله لكل ست و راجل
نظره فى سن المراهقه
08-04-2009, 07:05 PM
SOME_ONE_ELSE
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahim helaly
بجد دا مش موضع مهم بس دي قضيه مهمه جداا وموجود في مجتمعنا ولا زم كلنا نشترك منع هذه الاساء مش بعتبار انها نسي ولكن لانسان بوجه عاع فعلا فعلا شكرا ليكي بتذكرتك وللامام دائما
يا كسوفى
طب يعنى لازم تقولى مباشر كده و قدام الناس
ايوه انا عارفه ان الحادثه اللى جبتها كمثال لا تليق بالموضوع
و لكن لو شاع اكتر منها او مثال احسن منه انا مش هاكتبه الا كساند
انما و كما ذكرت الموضوع شائع و لكن شرقيتنا و عدم شجاعتنا تمنع الامثله الافضل
تقبل منى تحياتى المتواضعه
و ليك حق اكيد انا نفسى معاك
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE مهانه تترك اثر
نظره فى سن المراهقه
رساله لكل ست و راجل
11-04-2009, 11:35 PM
همسة&
 
بسم الله الرحمن الرحيم

سمسمة
اختى الغالية والحبيبة
عن ماذا نتكلم؟؟؟
عن حال معظم الرجال فى مجتمعنا الشرقى
نحن فى مجتمع ذكورى
يحكمة الرجل
ودائما يأخذ بمقولة (شوروهم وخلفوهم)
افتكر ان مشكلتنا كبيرة
لنا اللــــــــــــــــــــــ ـه
ولكى انتى تحياتى وحبى
لعقلك الكبير وتفكيرك الواعى
من مواضيع : همسة& سجل حضورك اليومى
كلمات
المرأة؟؟؟؟؟
مين السبب فى الحب؟؟؟؟؟؟؟؟
يا ترى بتعامل موبيلك ازاى
15-04-2009, 10:01 PM
SOME_ONE_ELSE
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona78
بسم الله الرحمن الرحيم


سمسمة
اختى الغالية والحبيبة
عن ماذا نتكلم؟؟؟
عن حال معظم الرجال فى مجتمعنا الشرقى
نحن فى مجتمع ذكورى
يحكمة الرجل
ودائما يأخذ بمقولة (شوروهم وخلفوهم)
افتكر ان مشكلتنا كبيرة
لنا اللــــــــــــــــــــــ ـه
ولكى انتى تحياتى وحبى

لعقلك الكبير وتفكيرك الواعى
اسمحيلى يا اعظم صديقه
المراه دلوقتى اثبتت ان ليها وجود ممكن يغطى على وجود الرجل
بس العقول السلبيه و التربيه نصها تربيه رجل
عشان كده بتطلع فيها بعض الغضوع
من راجل لتانى لان ما يفوقش فيهم القدره على الاعتماد على النفس
و ده غلط كاساس تربيه
انا بطالب باكتر من مجرد احترمنا
انا بطلب الاعتراف بوجودنا
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE مهانه تترك اثر
نظره فى سن المراهقه
رساله لكل ست و راجل
15-04-2009, 10:12 PM
همسة&
 
هى اكيد اثبتت
بس الاعتراف باللى بتعملة ووجودها ودورها
بيعترف بى بس الراجل الواثق من نفسة
اللى مدرك كويس ان للمرأة دورها وللراجل دورة
وكل واحد منها لا يأثر على الاخر بل يكملة
المهم نلاقى الوعى
واللى يفهم ويقدر
من مواضيع : همسة& ما هو السن المناسب للزواج من وجهة نظرك؟؟
اسمعوا يا بنات الشباب بيقولوكوا اى ومن وراكوا اى!!!!!!!!
كلمات
مين السبب فى الحب؟؟؟؟؟؟؟؟
يا ترى بتعامل موبيلك ازاى
 

الكلمات الدلالية (Tags)
مهانه, ابر, بترك

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

مهانه تترك اثر

الساعة الآن 10:11 AM.